Hvor langt kommer du egentlig, hvis du har 300.000 kroner på lommen til at købe en elbil? Temmelig langt. Med de prisnedsættelser Tesla satte i gang i januar sidste år, er der sket mangt og meget og markedet ser væsentlig anderledes ud i dag, end det gjorde for et år siden.
Ikke mindst i prisklassen mellem 200.000 og 300.000 kroner, hvor der nu er mere end 15 forskellige modeller at vælge mellem. Ikke mindst Volkswagen ID.3 og Renault Megane E-Tech, der med de seneste prisnedsættelser ryger ind i den kategori.
Pris og rækkevidde Vælger du model efter at kunne køre længst, er det Renault Megane E-Tech, MG ZS og Volkswagen ID.3, der trækker de længste strå. I hvert fald baseret på WLTP-rækkevidden. Med sit lave forbrug får Megane op til 442 kilometer ud af dens 60 kWh store batteri, mens MG ZS når (næsten) samme rækkevidde, men med et større batteri ombord.
Renault Megane E-Tech har længst rækkevidde af elbilerne til under 300.000 kroner (foto: INPUT). MG ZS er samtidig knapt 25.000 billigere end Megane. Men ZS klarer sig til gengæld ikke så godt på andre punkter – den har for eksempel en ret lav ladeeffekt, ligesom den heller ikke har voldsomt mange heste i stalden.
Model Rækkevidde (WLTP) Batteri Pris Byd Dolphin Design 427 km 60,4 kWh 249.995 kr. Byd Atto Comfort 420 km 60,4 kWh 285.095 kr. Citroën e-C4 VTR Sport Exclusive 411 km 54 kWh 299.990 kr. Citroën e-C4 X 358 km 50 kWh 249.990 kr. Fiat 500e La Prima 321 km 42 kWh 284.990 kr. Hyundai Kona Electric Essential 377 km 48,4 kWh 299.995 kr. Jeep Avenger Longitude 400 km 54 kWh 279.990 kr. Mazda MX-30 Makato 200 km 35,5 kWh 260.500 kr. MG4 XPower 385 km 64 kWh 299.995 kr. MG ZS EV Luxury 440 km 69,9 kWh 274.990 kr. Mini Cooper Essential 305 km 40,7 kWh 272.900 kr. Opel Mokka-e Ultimate 327 km 50 kWh 264.900 kr. Peugeot e-208 GT 351 km 50 kWh 299.990 kr. Renault Megane E-Tech Techno 442 km 60 kWh 299.990 kr. Volkswagen ID.3 Pro 433 km 62 kWh 299.995 kr.
Vi har valgt den dyreste variant op til 300.000 kroner. Visse modeller fås altså billigere end det angivne. Ydelse og opladning Kigger man på ladeeffekt, ligger Renault Megane E-Tech også i toppen. Ikke alene har Megane den næsthøjeste DC-ladeeffekt på listen (130 kW), den kan også lade med op til 22 kW på almindelige AC-ladere. Hvis altså laderen kan levere. Samtlige andre modeller topper ved 11 kW AC.
Megane trumfes dog af MG4 XPower, der kan lade med op til 140 kW på lynladere. Dermed kan batteriet fyldes fra 10 til 80 procent på 26 minutter, mens Megane-ejere må vente fire minutter længere.
Men det er ikke det eneste sted MG4 XPower trumfer. Se bare på hestekræfterne – den har brutale 435 hk. Og den kan accelerere fra 0-100 km/t på bare 3,8 sekunder. Knapt dobbelt så hurtigt som den næsthurtigste på listen (Byd Dolphin med 7 sekunder). I det hele taget er MG Power en overraskende muskuløs bil i denne prisklasse.
MG4 XPower er et monster af en bil i prisklassen. Har du brug for en bil, der lader hurtigt, skal du til gengæld gå i en stor bue udenom Hyundai Kona Electric. Selv om bilen for nyligt har fået et facelift, så er det ikke på ladeeffekten, den er forbedret. Med en ladeeffekt på bare 75 kW DC tager det 43 minutter at fylde det i øvrigt klejne 48,4 kWh batteri fra 10 til 80 procent.
Model Hestekræfter 0-100 km/t Opladning AC Opladning DC Opladning 10-80% DC Byd Dolphin Design 204 hk 7 sek. 11 kW 80 kW 29 min. Byd Atto Comfort 204 hk 7,3 sek. 11 kW 80 kW 30 min. Citroën e-C4 VTR Sport Exclusive 156 hk 9,2 sek. 11 kW 100 kW 30 min. Citroën e-C4 X 136 hk 9,7 sek. 11 kW 100 kW 30 min. Fiat 500e La Prima 118 hk 9,0 sek. 11 kW 85 kW 35 min. Hyundai Kona Electric Essential 156 hk 8,8 sek. 11 kW 75 kW 43 min. Jeep Avenger Longitude 156 hk 9,0 sek. 11 kW 100 kW 30 min. Mazda MX-30 Makato 145 hk 9,7 sek. 11 kW 50 kW 33 min. MG4 XPower 435 hk 3,8 sek. 11 kW 140 kW 26 min. MG ZS EV Luxury 156 hk 8,4 sek. 11 kW 94 kW 37 min. Mini Cooper Essential 184 hk 7,3 sek. 11 kW 75 kW 28 min. Opel Mokka-e Ultimate 136 hk 9,2 sek. 11 kW 100 kW 30 min. Peugeot e-208 GT 136 hk 8,1 sek. 11 kW 100 kW 30 min. Renault Megane E-Tech Techno 220 hk 7,5 sek. 22 kW 130 kW 30 min. Volkswagen ID.3 Pro 204 hk 7,3 sek. 11 kW 120 kW 35 min.
Udstyr Når priserne falder, er det typisk udstyret, der spares på – og det er da også kun tre af de 15 biler, der har fuldt hus i vores udvalgte udstyrsliste. Nemlig monsteret MG4 XPower, Byd Atto og Hyundai Kona Electric Essential, der dermed kompenserer for den sløve ladeeffekt.
Til gengæld har Stellantis koncernen skåret helt ind til benet på udstyr, idet hverken Citroën, Jeep elller Opel nærmest ikke har (vores udvalgte) udstyr ombord. Citroën får et æg, mens Jeep og Opel reddes af en p-sensor i bag. Kun Fiat kan prale af adaptiv fartpilot – men kun i La Prima-udstyrsvarianten. Til gengæld kan Citroën e-C4 X bryste sig af det største bagagerum.
Men endnu engang ligger MG4 XPower, Renault Megane E-Tech og Volkswagen ID.3 Pro med i toppen. Megane mangler dog et kryds i ‘varmepumpe’ der anses for vigtigt af mange på vores breddegrader.
Model Adaptiv fartpilot Vejbane- assistent Skilte- genkendelse Bakkamera/ sensor Varmepumpe Bagagerum Byd Dolphin Design ● – ● ● ● 430/1310 l Byd Atto Comfort ● ● ● ● ● 440/1440 l Citroën e-C4 VTR Sport Exclusive ● ● ● ● – 380/1250 l Citroën e-C4 X – – – – – 510 l Fiat 500e La Prima ● ● – ● – 185/550 l Hyundai Kona Electric Essential ● ● ● ● ● 466/1300 l Jeep Avenger Longitude – – – Sensor bag – 355 l Mazda MX-30 Makato ● ● – ● – 355/1171 l MG4 XPower ● ● ● ● ● 360/1177 l MG ZS EV Luxury ● ● ● ● – 448/1166 l Mini Cooper Essential ● ● ● ● – Opel Mokka-e Ultimate – – – Sensor bag – 310/1060 l Peugeot e-208 GT ● ● ● ● – 311/1106 l Renault Megane E-Tech Techno ● ● ● ● – 440/1332 l Volkswagen ID.3 Pro ● ● ● – ● 385/1267 l
Batterigaranti Sidst er der garanti på batteriet. Noget, der bekymrer mange nye elbilkøbere. Som udgangspunkt er branchenstandarden en garanti på 70 procent batterikapacitet efter 8 år og/eller 160.000 kørte kilometer. Sådan er det med de fleste modeller i denne sammenligning, men der er dog undtagelser fra to af de kinesiske mærker, nemlig Byd og MG.
Byd Atto (8 år / 200.000 km). Byd Dolphin (8 år / 200.000 km). MG4 XPower (7 år / 150.000 km). MG ZS (7 år / 150.000 km). Byd har altså bedre batterigaranti end de øvrige, mens MG’s batterigaranti er ringere end andre producenters.
Ud over disse tekniske sammenligninger er der naturligvis meget andet, der tæller med, når man skal vælge en bil. Ikke mindst størrelse og køreoplevelse. Vi anbefaler, at arrangerer prøveture i de biler, du finder mest interessante.