Festen er ved at være forbi for elbilerne. I de kommende år vil afgiftsfritagelsen for elbiler blive udfaset så hurtigt, at visse af de dyrere modeller næsten bliver fordoblet i pris. Eksempelvis vil en Audi e-tron 55, der koster 800.000 i dag, koste knapt 1,4 millioner kroner om tre år.
I både i år og næste år ”reddes” elbilerne af et bundfradrag, der betyder, at elbiler under cirka 400.000 kroner friholdes fra registreringsafgift. For elbiler, der koster mere end 400.000 skal der betales 20 proicent af den normale registreringsafgift af den del af prisen, der ligger over grænsen.
Men fra 2021 er det planen, at bundfradraget skal fjernes helt, så der kommer afgift på alle elbiler. I 2021 vil den være 65 procent af normal registreringsafgift, i 2022 vil den være 90 procent og i 2023 vil den være på samme niveau som registreringsafgiften på fossildrevne biler.
ID.3 stiger med over 30.000 kroner på et døgn Det betyder, at en bil som den kommende Volkswagen ID.3, der sættes til salg for 335.000 kroner til maj måned næste år, allerede i 2021 vil være knapt 34.000 kroner dyrere og koste knapt 369.000 kroner. Den helt samme model, med det samme udstyrsniveau.
Men hvad det betyder konkret for priserne er svært at overskue. Derfor har Berlingske i samarbejde med Bilbasen/eBay lavet en oversigt over de mest populære (dyre) elbiler og den effekt, de stigende afgifter vil få på bilernes priser de kommende år.
2019 2020 2021 2022 2023 20 procent 40 procent 65 procent 90 procent 100 procent Audi e-tron 55 803.009 904.428 1.155.577 1.329.226 1.398.685 Jaguar i-Pace 594.044 647.302 838.249 951.697 997.076 Mercedes EQC400 676.018 745.670 929.967 1.091.050 1.144.626 Tesla Model 3 369.900 369.900 418.852 437.679 445.210 Tesla Model 3 LR 453.042 458.684 590.112 644.039 665.610 Tesla Model 3 Performance 500.542 518.684 665.737 735.289 763.110 Tesla Model S 662.982 726.364 929.967 1.056.069 1.106.510
Kilde: Berlingske (Bilbasen/eBay)
iNPUT mener … Afgiftsstigningen er en alvorlig kæp i hjulet på regeringens egne planer om at få en halv million grønne bil på de danske veje inden 2030. Selv med de nuværende regler er danskerne ikke nemme at få til at udskifte benzinbilen med en el-ditto.
Tal fra De Danske Bilimportører viser, at salget af el- og hybridbiler stadig udgør en forsvindende lille del af det samlede danske bilsalg. I perioden 1. januar til 31.oktober i år udgjort salget af elbiler blot 2,2 procent og hybridbiler 1,7 procent. Selv om det tal er stigende – i 2018 var tallene henholdsvis 0,7 og 1,4 procent – så ligger vi stadig meget langt fra Holland og især Norge, hvor knapt halvdelen af alle solgte biler sidste år kørte på el i stedet for benzin eller diesel.
En stigning på afgifterne sender simpelthen det helt forkerte signal.