Tesla chokerede bilverdenen, da de dumpede priserne på deres modeller i sidste måned. Den markante reduktion betyder sandsynligvis, at mærket med rimelighed nu taber penge, hver gang de sælger en bil.
Det lader dog til at være et tab, Tesla kan leve med – i hvert fald indtil videre. De lavere priser øger efterspørgslen og Tesla har tillige formået at øge produktionskapaciteten markant over de seneste år.
Men Teslas aggressive strategi kan kun lade sig gøre, fordi de formår at tjene mere på bilerne end de øvrige bilproducenter. Hvor meget, det giver en ny beregning fra Reuters en ide om, og det ser ikke godt ud for konkurrenterne. Hverken de etablerede bilproducenter eller “de nye” kinesere.
Tesla formåede i tredje kvartal sidste år at skabe en profitmargen på i gennemsnit knapt 67.000 kroner per solgt bil. Kinesiske Nio, derimod, satte hele 133.000 kroner til, hver gang de solgte en bil.
[infogram id=”af67569b-81e2-4dda-8b68-718e93d8c38d” prefix=”Mai” format=”interactive” title=”Elbiler indtjening”]
Skal man tro beregningerne, er Teslas profitmargen på biler næsten ni-ti gange højere end Volkswagens og Toyotas.
Når Teslas profitmargen er så imponerende høj skyldes det, at det lykkedes selskabet at kontrollere produktionsomkostningerne ved at investere massivt i produktionsteknologi, skriver Reuters. Tesla har blandt andet bragt batteriproduktion og andre dele af forsyningskæden ind i huset og standardiseret køretøjsdesignet for at forbedre stordriftsfordele.
Reuters sammenligner Teslas stordrifts- og prisstrategi med Ford. I 1920 skar Henry Ford prisen på Model T voldsomt ned, da han fik sit effektiviseret produktionen. I løbet af 1980’erne og 1990’erne brugte Toyota sit omkostningsforspringet fra sit Lean-produktionssystem til at tilbyde funktioner til priser, som andre bilproducenter kæmpede for at matche.