Volvo Cars, der ejer Polestar sammen med kinesiske Geely, er gået sammen med Qualcomm. Sammen vil de levere en “ny banebrydende infotainment platform”, baseret på Android Automotive. Kombinationen vil være fuldt integreret i den kommende Polestar 3 og vi har sågar fået et lille smugkig på, hvordan det kommer til at se ud.
I modsætning til Android Auto (eller Apple CarPlay) der afvikles på din smartphone, er Android Automotive bagt ind i bilen. Det har en langt dybere integration i bilens systemer. Polestar 2 var den første bil, der blev sendt på gaden med Android Automotive ombord. Siden har både Ford, Honda, Audi, Renault og flere andre meldt sig under fanerne.
Samarbejdet med Volvo Cars betyder blandt andet, at Intel smides på porten og den centrale processor skiftes ud med en Snapdragon-model. Qualcomm Snapdragon Cockpit Platform Gen. 3 hedder den og den er baseret på Snapdragon 820 chipsettet fra 2016. Et chipset, der blandt andet blev benyttet i Samsung Galaxy S7.
Selv om chipsettet ikke just er splinternyt, kommer den til at gøre en forskel, hævder Volvo Cars i en pressemeddelelse. “Det nye infotainmentsystem vil være mere end dobbelt så hurtigt, mens grafikgenereringen vil være op til ti gange hurtigere,” skriver de.
To styresystemer på samme tid Qualcomm Snapdragon Cockpit Platform Gen. 3 opdaterer desuden Snapdragon 820 på en række områder. Den har opgraderede trådløse funktioner som Wi-Fi 6, 5G og nyere Bluetooth. Den har også understøttelse af virtualisering, for den kommer faktisk til at håndtere hele to styresystemer.
Android må ikke håndtere eksempelvis speedometeret, men må gerne supplere med navigationsdata. Sikkerhedsregler forbyder nemlig at lade Android håndtere bilens kritiske instrumenter. Android er ikke et realtids-styresystem og det betyder, at man ikke kan sætte det til at håndtere eksempelvis speedometeret. Løsningen er at få Snapdragon 820 til at køre to styresystemer via virtualisering.
Android får lov at håndtere den centrale infotainmentskærm og et andet styresystem skal håndtere instrumentpanelet. Android kan dog stadig sende data til instrumentpanelet, så der kan vises Google Maps-oplysninger på instrumentskærmen bag rattet.
Den nye brugerflade I en video (se den længere nede) løftes lidt af sløret for, hvordan selve brugerfladen på Android Automotive bliver i Polestar 3 (og kommende Volvo-modeller). Lige som på Android-telefoner smøres fabrikantens egen brugerflade nemlig hen over styresystemet. Og der er virkelig godt nyt.
Polestar 2 er udrustet med en 11-tommer stor central skærm, men en begrænsning i Android Automotive betyder, at der ikke kan vises to apps på samme tid. Der er nemlig ikke split screen i styresystemet.
Polestar 2 hjemmeskærmen (venstre). Brugerfladen kan kun en app af gangen. Til højre Android Automotive i Polestar 3. En helt anden boldgade. I videoen kan man se det kommende Android Automotive OS og den viser både Google Maps og musik (Spotify) på samme tid. Der er også grundlæggende informationer om batteriet, rækkevidde mm, ligesom der er genveje til både mobiltelefon og digital assistent.
Polestar 3 bliver den første SUV fra det svensk-kinesiske bilmærke og den skal produceres i USA. Den skulle køre på vejene i løbet af i år. Det er meget lidt vi ved om Polestar 3, men den vil ankomme nogenlunde samtidig med den helt-elektriske næste-generations Volvo XC90 og de to modeller vil være baseret på den samme platform, nemlig den nye SPA2, der er konstrueret specielt til større biler. De to modeller vil dele både chassis og batteriteknologi og vil, ifølge rygterne, få en rækkevidde på op til knapt 500 kilometer.
Polestar har selv sammenlignet prislejet på 3 og 4 med Porsche Cayenne og Macan, så billig bliver den sørme ikke.
Her er videoen, der viser Qualcomms Snapdragon Cockpit Platform og brugerfladen over Android Automotive: