I sidste uge erklærede Elon Musk via sin Twitter-konto, at han planlægger at gøre Tesla Supercharger ladenetværket åbent for andre bilmærker “senere i år”. I første omgang kun i USA, men på længere sigt også i andre lande. Under fremlæggelsen af det seneste kvartalsregnskab kom der flere detaljer om, hvordan det rent praktisk skal gå til.
Musk fortalte til journalisterne at ejere af andre elbiler end Tesla vil kunne benytte Teslas smartphone-app til at få adgang til ladenetværket. I app’en angiver man hvilket ladepunkt, man vil benytte, hvorefter bilen tilsluttes og opladningen starter. Sandsynligvis vil betalingen foregå direkte via et betalingskort, der skal tilknyttes app’en. Så bliver det ikke nemmere.
Den præcis pris er endnu ikke fastsat, men Tesla vil med prissætningen sørge for, at minimere risikoen for kø ved laderne. Det gør de ved at gøre prisen flydende, afhængig af både ladetidspunktet og – ikke mindst – hvor hurtig bilen er til at fylde batteriet. Biler der lader langsommere får simpelthen lov at betale mere per kilowatt-time.
– Prisen vil være tidsbaseret. Hvis opladningshastigheden er langsom, kommer du til at betale mere, fordi den største begrænsning på Superchargeren er tiden hvor den er besat, sagde Musk.
Samtidig vil det blive dyrere at benytte Tesla Supercharger i “myldretiden”, hvor flere har behov for opladning, men det bliver billigere på tidspunkter, hvor opladerne står ubrugte hen.
Under møder kom Elon Musk også ind pop, hvorfor han vil åbne Tesla Supercharger for andre bilmærker – og i den forbindelse gav han Apple en lille sviner:
– Jeg vil gerne understrege, at vores mål er at støtte grønne løsninger, ikke at skabe et lukket økosystem og bruge det som et boldtræ til at slå konkurrenterne ned, som visse andre virksomheder gør, sagde han, inden han ironisk hostede og udbrød “Apple”.
Senere gav Musk også Apple en over nakken for at bruge kobolt i iPhone- og Mac-batterier. Ifølge Musk bruger Tesla ingen kobolt i sine jernfosfatbatterier og kun ganske lidt i de nikkelbaserede batterier. Apple, derimod, bruger store mængder af det kontroversielle råmateriale, sagde han:
– Hvis vi laver et vægtet gennemsnit, bruger Tesla to procent kobolt, sammenlignet med Apples måske 100 procent. Så det er ikke rigtigt en faktor, sagde Musk.
Tesla Supercharger netværket består af mere end 25.000 ladepunkter verden over og udvides kontinuerligt. Sidste år åbnede den første Supercharger V3 i Danmark ved Ikast og så sent som i starten af juli blev Sjællands første Supercharger V3 indviet i Kirke Såby.