Netflix har oprettet en FAQ der fortæller om de konkrete tiltag, der skal stoppe kontodeling. Tiltagene indføres i løbet af de næste måneder og vil ikke bare ramme dem, du har “lånt” dit kodeord ud til, men også dig selv.
Dine enheder risikerer nemlig at blive spærret, så de er forment adgang til tjenesten. Vil man undgå dette skal man sørge for at følge en række dessiner. Netflix skriver:
“For at undgå at din adgang til Netflix afbrydes, skal du oprette forbindelse til wi-fi-netværket på din primære placering, åbne Netflix-app’en, og se noget mindst én gang hver 31. dag. Dermed genkendes din enhed som godkendt, og du kan se Netflix, selv når du ikke befinder dig på din primære placering.”
De skriver videre:
“Når en person logger ind på din konto fra en enhed, der ikke er knyttet til din primære placering, kan enheden blive blokeret fra at se Netflix.”
Sker det, skal man aktivt bede tjenesten om en midlertidig kode, der giver adgang til Netflix i syv dage.
Netflix bruger oplysninger, som eksempelvis IP-adresser, enheds-id’er og kontoaktivitet til at fastslå om en enhed, der er logget på din konto, er forbundet til din primære placering.
Hele Netflix FAQ’en om kontodeling kan læses her.
Betalt deling
Netflix har tidligere fortalt, at de brugere, der låner andres konti, vil blive bedt om at betale ved kasse et. Netflix kalder deres nye tiltag for “betalt deling” og det har kørt som en test i Latinamerika.
For nyligt bekræftede Netflix at betalt deling vil blive indført bredt i løbet af første kvartal. Men den præcise dato kendes ikke.
Det vides heller ikke om betalt deling rulles ud globalt eller om det udelukkende kommer på enkelte markeder. Men den opdaterede FAQ kan tyde på, at Danmark er blandt de lande, hvor det indføres.