ElbilerTophistorie

Sådan virker Renaults brint-hybrid

Forestil dig en hybrid, der ikke udleder andet end vand. Renault vil kombinere brint- og elbilen til en ny type drivlinje – en brint-hybrid.

Selv om batterierne i elbilerne løbende udvikler sig, kan elbilernes rækkevidde stadig ikke hamle op med fossilbilernes ditto. Det er en af årsagerne til, at plugin-hybrider de seneste år har været så voldsomt populære. Sammen med lave afgifter, forstås. Renault har valgt en anderledes metode til at give deres elbiler længere rækkevidde – nemlig det, der bedst betegnes som en brint-hybrid.

Franskmændene fortalte første gang om deres nye teknologi da de fremviste konceptbilen Renault Scenic Vision i maj måned. Men nu er der kommet flere detaljer om, hvordan den kombinerede brint- og elbil fungerer.

 

Grundlæggende er der tale om en elbil, der også er udstyret med hydrogentank. Ved hjælp af en en lille brændselscelle forvandles hydrogen til elektricitet, der enten ledes til bilens batteri eller direkte til fremdrift under kørsel.

brint-hybrid
Renaults brint-hybrid har både batteri og hydrogentank ombord (foto: Renault).

Brændselcellen kan levere op til 15 kWt i timen og hydrogentanken kan fyldes på 3-5 minutter. Renault mener, at det vil fordoble rækkevidden. En bil med et 40 kWt-batteri, som eksempelvis Renault Megane E-Tech Electric EV40, vil altså kunne få en rækkevidde på op til 700-800 kilometer.

 

Scenic bliver den første

En så lang rækkevidde fås ellers kun i væsentligt dyrere elbiler. Eksempelvis i Mercedes EQS, der takket være et 107,8 kWt stort batteri har en WLTP-rækkevidde på op til 743 kilometer.

Selve hydrogentanken vil naturligvis tage plads i Renaults brint-hybrid. Men selv med fuld tank vil vægten være lavere end battericeller med samme mængde energi, mener Renault. Så regnestykket går op.

Se vores test af Renault Megane E-Tech Electric.

Den første model, der kommer som brint-hybrid, bliver efter planen Renault Scenic. Det er en crossover i mellemklassen, der skal være klar til at trille ud på vejen i 2024. I første omgang lanceres den som en “ren” elbil (BEV), men brint-hybriden ventes noget senere.

 

brint-hybrid
Renaukt Scenic Vision. Modellen bliver den første brint-hybrid (foto: Renault).

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.