Philips har været for hurtig til at dømme det buede tv for dødt i Norden. Det siger Samsung, der samtidig oplyser, at mere end hvert tredje Samsung-fjernsyn, der sælges, er af den buede type.
“Buede tv er hverken et salgstrick eller en designgimmick. Det er et produkt, som er kommet for at blive,” siger Kasper Thomsen, der er salgschef for TV hos Samsung Danmark.
Reaktionen kommer efter at TP Vision, som står bag Philips TV, i sidste uge fortalte, at de stopper salget af de buede fladskærme i hele Norden med øjeblikkelig virkning. Ved samme lejlighed kaldte TP Vision-direktøren Henrik Kyhl de buede fladskærme for “en designgimmick”. Læs mere her: Philips: De buede skærme er en gimmick.
Men det bestrider Samsung. Ifølge Kasper Thomsen er den største fordel ved et buet tv, at det giver en så korrekt betragtningsvinkel som muligt, i et stort område foran tv’et. Han sammenligner de buede skærme med biograflærreder, som ofte er buede for netop at give en bedre oplevelse til alle i salen, uanset hvor man sidder.
Ud af Samsungs samlede nordiske salg af fladskærme på 55 tommer eller mere i 2015, var andelen af buede TV på 33 procent. Den tilsvarende andel på det danske marked var 37 procent. Tallene er Samsungs egne. Og mens Samsung formår at sælge buede modeller, så ser det anderledes skidt ud for resten af tv-producenterne. Ifølge Branchen ForbrugerElektronik, BFE, var blot 4 procent af de cirka 550.000 solgte tv i Danmark i 2015 af den buede slags. Det svarer til 22.000 fjernsyn.