MitID er formentlig en af de apps mange af os bruger allermest – derfor kan det være ekstremt problematisk når telefonen pludselig ikke kan afvikle den – og det er netop, hvad der sker for rigtigt mange Samsung brugere for øjeblikket.
Efter en sikkerhedsopdatering virker MitID nemlig ikke længere på Samsungs S21 serie telefoner, og der er for nuværende ingen “rigtig” løsning på problemet. Ifølge Samsungs danske landechef Claus Holm er der dog en opdatering på vej – han skriver i en udtalelse til os:
“I forbindelse med en sikkerhedsopdatering af vores software har det vist sig at enkelte brugere med Samsung Galaxy S21 og Galaxy S21 FE kan opleve udfordringer med at bruge MitID appen.
Det skyldes, at den skærpede sikkerhed i vores Android 13 har haft en utilsigtet indflydelse på MitID appen. Vi arbejder på en ny opdatering, som løser udfordringen. Vi beklager selvfølgelig ulejligheden og forventer at have opdateringen klar i næste uge.”
Android 13 kan være problemet
MitID skriver selv på deres hjemmeside, at problemet opstår med telefoner der kører Android 13, for det er en sikkerhedsopdatering til den forrige version af Android, der er synderen – der simpelthen lukker ned for muligheden for at komme ind i MitID. For så vidt det er korrekt, er der dog en let løsning: Installer den nye version 14, der er på vej ud på Samsungs telefoner inden for den nærmeste fremtid. Desværre er den dog stadig ikke særligt udbredt blandt Android brugere, som ofte er lidt langsomme til at opdatere deres styresystemer – men nu er der i hvert fald en god undskyldning for at opdatere.
Mulig løsning – virker dog ikke for alle
På hjemmesiden skriver MitID også, at det er muligt at få appen til at fungere igen på Android 13 – ved at følge denne guide:
- Gå i ‘Indstillinger’ i MitID appen og vælg ‘Fjern Bruger’
- I ‘Indstillinger’, vælg ‘Aktiver MitID’ og derefter ‘Pas/ID kort’
- Følg instruktionerne på skærmen for at aktivere din MitID app med brug af pas
Det skal dog siges at vi kender til eksempler, hvor brugere stadig har problemer efter at have prøvet dette. I så tilfælde kan løsningen altså være at installere opdateringen i næste uge eller vente på Android 14 når den dukker op fra Samsung.
Har du problemet og virker løsningen for dig eller har du stadig problemer? Lad os høre om det i kommentarfeltet.