Teknologi

Samsung: Vores navn og logo bliver brugt til svindel

Vi har hørt om det mange gange før – ikke desto mindre sker det stadig, at rigtigt mange bliver snydt når svindlere bruger kendte mærkevarenavne til at snyde brugere på internet til at udlevere deres personlige data – der kan være rigtigt meget værd; både til at lave endnu mere svindel, svindel med online køb og til videresalg til virksomheder der bruger informationer til at målrette reklamer eller kontakte kunden direkte.

Samsung Galaxy S8 til 9kr.

Det seneste meget succesfulde svindelnummer har ramt Samsung, da det er deres produkter, der bliver lokket med. Det “gode tilbud” går ud på, at du – hvis du blot udfylder et lille skema og dernæst betaler 9 kr. med dit kreditkort – kan blive den lykkelige ejer af en Samsung Galaxy S8. Det er, naturligvis, ikke rigtigt, og dine informationer bliver efterfølgende misbrugt. Telefonen ser du aldrig.

 

Hjemmesiden er lavet af “Konsumenttestargruppen” – men der er ingen kontaktinfo eller angivelse af identitet på hjemmesiden, hvilket burde få de røde lamper til at lyse. Svindlerne bruger dog masser af logoer på deres side for at forsøge at overbevise brugeren om deres troværdighed:

Både Norton, Verisign, VISA og Mastercard logoerne er at finde på siden

 

 

Selv om denne type svindel efterhånden burde være velkendt for de fleste er der stadig mange, der hopper på limpinden, og Samsung modtager efterfølgende masser af klager over deres mangel på service.

“Vi er klar over situationen, og vi er opmærksomme på, at vi har været udsat for svindel. Vi tager situationen meget alvorligt og gør alt, hvad vi kan, for at beskytte vores kunder og vores brand. Vi har ikke alle fakta, men da vi blev gjort bekendt med situationen, satte vi omgående en undersøgelse i gang, og har iværksat vigtige foranstaltninger, herunder politianmeldelse og henvendelse til flere danske ISP’ere (internetudbydere). Efterforskningen pågår stadig, og der bliver arbejdet på en løsning,” siger Claus Holm, der er landechef i Samsung Danmark og salgsdirektør i Samsung Nordic til iNPUT. Han fortæller, at svindelen har taget fart over de seneste uger, hvor flere og flere er hoppet i fælden.

Hvis det er for godt til at være sandt…

…Er det nok fordi, det ER for godt til at være sandt. Den regel bør alle, der færdes på internettet efterhånden lære, for svindelnumre som dette florerer på nettet som aldrig før og er i vækst. Dette er endda ikke det mest professionelt udseende, men det er godt nok til, at rigtigt mange ifølge Samsung er gået i fælden.

 

Herfra må vi igen advare: Du får ikke en telefon for 9 kr. for at deltage i en undersøgelse. Og hvis du deltager i konkurrencer bør du altid være sikker på, at den hjemmeside eller Facebook side du deltager på er ægte, har eksisteret længe og har kontaktinfo.

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.