Der leges med mange mulighed for at sænke CO2-udslippet fra transportsektoren. Flere ser ammoniak som et renere alternativ til fossile brændstoffer. Primært til tung trafik. Men nu har kinesiske GAC udviklet en 2.0-liters ammoniakmotor, der kan benyttes i personbiler. Det fortæller Gizmochina.
Motoren kan levere 161 heste (120 kW) og udleder kun en tiendedel af den kuldioxid, som en tilsvarende fossildrevet motor gør.
GAC, Guangzhou Automotive Group, er statsejet og selskabets elbilmærke, Aion, er det tredjebedst sælgende i hjemlandet. Kun overgået af BYD og Tesla.
Ammoniak er en kemisk forbindelse mellem grundstofferne kvælstof (N) og brint (H). Stoffet findes overalt i naturen, og vi kender det også fra hverdagen, eksempelvis i lakridsslik og rengøringsmidler (salmiak), og fra den ikke særligt behagelige lugt fra gylle.
Da ammoniak er et giftigt stof, kræver det en høj sikkerhedsarkitektur, som tidligere ikke var tilgængelig i personbiler. Men GAC hævder, at deres nye ammoniakmotor kan forbrænde stoffet på en sikker måde. Forhåbentlig også lugtfri.
Om det nu bliver sådan, at GAC går videre med sin ammoniakmotor, skal vise sig. I så fald betyder det, at de skal i gang med at overbevise kunderne om at investere i endnu et nyt brændstof – og derudover skal der opbygges en infrastruktur.
Dertil kommer en forklaring på, hvordan de vil skabe en grøn produktion af ammoniakken.