Hvis du har set science fiction serier som Westworld eller film som I, Robot, så har du set de meget futuristiske biler, forfatterne ser for sig i fremtiden. Biler, man bare sætter sig ind i og fortæller, hvor man vil hen – for dernæst at blive kørt derhen af den intelligente, selvkørende bil. Men hvor langt er vi egentlig fra en fuldstændigt selvkørende bil? Og kan det overhovedet lade sig gøre at bygge den? I denne artikel kigger vi på fremtidens biler og ser lidt på, hvor langt vi har til science fiction forfatternes futuristiske transportmidler.
Hvor langt er vi egentlig? I dag kører der masser af biler rundt med en lille grad af selvkørende egenskaber, kaldet ADAS (Advanced Driver Assistance Systems). Du har måske selv en bil, der har en såkaldt adaptiv fartpilot, der holder afstand til forankørende, eller parkeringsassistent – der hjælper dig, når du eksempelvis skal lave en parallelparkering. Disse funktioner er den laveste del af de selvkørende egenskaber, og i løbet af ganske kort tid vil de blive udvidet. I langt de fleste nye biler er der også en “lane-assist”, der holder bilen i kørebanen og flere andre former for funktioner, der assisterer dig når du kører. Men der er stadig langt til den “rigtige” selvkørende bil.
6 niveauer Selvkørende egenskaber er delt ind i fem niveauer. I den efterfølgende gennemgang får du et indblik i hvert niveau, og et gæt på, hvornår vi når det pågældende niveau.
Niveau 0 Niveau 0 biler er stort set alle biler frem til starten af sidste årti. En Niveau 0 bil skal styres af et menneske uden nogen former for hjælp.
Niveau 1 Langt de fleste biler der kører på vejene i dag er niveau 1. Her er der en eller anden form for hjælp til kørslen – eksempelvis fartpilot, der kan holde en hastighed sat af føreren, og eventuelt adaptiv fartpilot, der også holder afstand til forankørende. Assisteret parkering falder også under Niveau 1.
Niveau 2 På Niveau 2 begynder det at ligne noget, for nu kan bilen faktisk selv styre – det vil sige, den kan holde sin bane og bremse ned for forhindringer. Hvis føreren tillader det, vil den også kunne skifte vejbane ved overhaling. Tesla’er er i udgangspunktet mindst Niveau 2, da deres Autopilot kan mange af disse “tricks”. Men bilen er stadig styret fortrinsvis af den menneskelige chauffør. Det bliver der lavet om på i næste niveau.
Niveau 3 Skridtet fra Niveau 2 til Niveau 3 er det største hop på skalaen. På Niveau 3 er bilen reelt selvkørende – men dog skal føreren hele tiden være opmærksom på, hvad der foregår og være klar til at tage over. Det nytter altså ikke noget at snuppe sig en lur. Du kan dog sagtens bruge din mobiltelefon og eventuelt se en film imens du kører, for det er ikke nødvendigt at sidde med hænderne på rattet og øjnene på vejen. Det er Niveau 3 Elon Musk hele tiden refererer til, når han spår om at Teslaerne vil blive selvkørende i løbet af dette år. Men Niveau 3 er stadig ikke 100% selvkørende, og i flere situationer vil bilen enten kræve at du tager over eller, hvis du ikke gør det, køre til en “sikker zone”, hvor den ved, at den selv kan køre. I første omgang vil Niveau 3 kun blive i specielle områder – for eksempel inden for en afgrænsning i byområder – og for nogle bilers vedkommende kun når bilen kører under eksempelvis 60 kilometer i timen. Reelt har vi allerede flere Niveau 3 kompatible biler kørende på vejene nu – men deres egenskaber er ikke “tændt” fordi loven stadig ikke tillader det. Et godt eksempel er Audi’s A8L, der faktisk er Niveau 3 kompatibel – men det er ikke aktiveret. Endnu.
Audi A8L har alle de sensorer der skal til for at være selvkørende – men bilen “må ikke” køre selv alligevel. Niveau 4 Når bilerne en dag når Niveau 4 kan vi for alvor slappe af på køreturen. Faktisk kan du sagtens tage en lur, og bilen klarer fint sig selv på hele ruten. Niveau 4 er derfor også kendt som “mind off” – du behøver ikke tænke på kørslen og kan lave alt muligt andet. Der er dog stadig rat og speeder/bremse for det tilfælde at du skulle have lyst til at styre bilen selv. Niveau 4 er stadig et par år i ude i fremtiden, men det er måske ikke så langt væk som mange forestiller sig – i hvert fald ikke, hvis man tror på Elon Musk (og dét er vist nærmest et religionsspørgsmål.)
Niveau 5 På Niveau 5 ryger rattet og pedalerne, og det er ikke længere muligt at tage manuel kontrol over bilen. Konceptbiler med Niveau 5 køreegenskaber viser ofte modsatrettede stole, så man kan sidde overfor hinanden med et bord i midten. Der er også koncepter, hvor hele kabinen kan konverteres til en dobbeltseng med en stor fladskærm monteret i loftet. Niveau 5 er bilerne fra science fiction, hvor du bare sætter dig ind, og bilen så kører dig til din destination.
Mercedes-Benz F 015 er et eksempel på en potentiel Niveau 5 selvkørende bil. Her er sæderne vendt imod hinanden og kan lægges fladt ned hvis du vil have en lur. Vil revolutionere vores samfund Når (hvis) selvkørende biler bliver virkelighed, vil det betyde en drastisk omlægning af store dele af vores samfund. En ting er, at flere jobtyper vil blive gjort nærmest overflødige – bus-, lastbil- og taxachauffører som minimum – men behovet for at eje sin egen bil vil også ændre sig – i hvert fald i byerne. Hvis man blot kan “kalde” på en bil når man har brug for den, er der jo ingen grund til at eje en. Man kan så forestille sig, at man den ene dag bare skal bruge en lille “smart-agtig” bybil for at komme fra a til b, næste dag en luksus limousine for at komme til fest – og næste dag igen bestiller man en varevogn for at flytte en seng. Eftersom den dyre ting ved en taxa reelt er chaufføren vil taxa’er pludselig være det normale transportmiddel for rigtigt mange. Det ved firmaer som Uber og Lift godt, så de investerer lige nu ganske betragtelige mængder penge i at udvikle selvkørende biler.
Ubers selvkørende biler kører rundt på vejene flere steder i USA. Selv et par alvorlige uheld har ikke stoppet firmaet fra at fortsætte sin udvikling. Men det er ikke kun i byerne, det vil betyde en revolution; hvis alle biler er selvkørende vil trafikken flyde væsentlig bedre – alle biler ved, hvor de andre er, hvad hastighed de kører med og så videre. Og samfundet vil spare mange millioner arbejdstimer der går til spilde når folk holder i kø på indfaldsvejene, for ikke alene vil bilerne komme hurtigere frem, passagererne vil også kunne bruge tiden til enten at slappe af eller at arbejde.
Hvornår kommer vi til de forskellige niveauer? Som tidligere skrevet er Elon Musk en af dem der slår allerhårdest på, at Niveau 3 er lige om hjørnet, og i løbet af de næste par uger får flåden af Teslaer over hele verden ny software der, ifølge Musk, vil gøre dem til Niveau 3 biler. I praksis er det dog en sandhed med modifikationer, for den største udfordring for de selvkørende biler er ikke selve teknologien – den skal nok komme hen ad vejen.
Den største forhindring bliver lovgivningen i de enkelte lande, der indtil nu slet ikke har taget højde for, at bilerne er ved at udvikle sig til helt autonome enheder. Det vil kræve et enormt lovgivningsmæssigt arbejde at opdatere paragrafferne i verdens mange lande, og der er en hel bunke indbyggede dilemmaer; hvad sker der, hvis en selvkørende bil kører galt? Hvem har ansvaret? Hvordan er man stillet i forhold til forsikring? Hvad hvis bilen skal foretage et valg i en nødsituation, hvordan skal den så prioritere – hvis eksempelvis et barn løber ud på gaden – skal den så prioritere passagerernes over barnets sikkerhed eller omvendt? Med andre ord er den teknologiske udvikling langt foran både de etiske overvejelser og lovgivningen. Men med Elon Musks udmelding og den nært forestående opdatering af Teslas flåde af biler kan vi (især politikerne) i hvert fald blive tvunget til at begynde at forholde os til problemstillingen.
Tror du på, at selvkørende biler er fremtiden? Hvorfor, hvorfor ikke? Giv os din mening i kommentarfeltet herunder.