Selvkørende biler har været undervejs i 10 år, og branchen estimeres at have brugt over 40 milliarder kroner på udviklingen. Alligevel har resultatet indtil videre været biler, der stadig kører med mange fejl, sænker de andre bilister og forstyrrer den glatte trafikstrøm.
Årsagen er nemlig ikke dårlig teknologi, men derimod manglende social intelligens. Det konkluderer ny forskning, lavet på Datalogisk Institut på Københavns Universitet.
“Skal jeg køre, eller skal jeg vige?” Det er et af de helt basale spørgsmål i trafikken. For det meste finder bilister hurtigt frem til svaret, fordi det bygger på sociale interaktioner trænet fra det øjeblik, vi lærer at gå. Men de selvkørende biler kæmper stadig med at navigere i det komplekse sociale spil, der finder sted i trafikken.
– At kunne begå sig i trafikken bygger på langt mere end bare trafikregler. Sociale interaktioner som eksempelvis kropssprog spiller en stor rolle, når vi signalerer til hinanden i trafikken. Og her er de selvkørende biler bare ikke godt nok programmeret endnu. Derfor har de svært ved at forstå, hvornår de skal stoppe, og hvornår nogen stopper for dem, siger professor Barry Alan Brown.
Han har gennem de seneste fem år studeret de selvkørende bilers indtog på vejene. Sammen med to andre forskere, har han analyseret 18 timers videomateriale fra YouTube. Videoerne viser selvkørende biler i forskellige situationer i trafikken. Resultaterne viser, at bilerne har særligt svært ved at forstå, hvornår de skal vige, og hvornår de skal køre, så trafikken bare glider.
Tåget kørsel i San Francisco
I San Francisco kan de selvkørende bilers performance bedømmes på nært hold. Her er førerløse busser og taxaer nemlig sluppet løs i færre områder. Og det har ifølge forskeren skabt en hel del modstand mod robotbilerne:
– De selvkørende biler skaber jævnligt trafikpropper og problemer i trafikken i San Francisco, fordi de reagerer uhensigtsmæssigt på andre trafikanter. For nylig skrev byens medier også om et større trafikalt kaos skabt af de selvkørende biler på grund af tåge. Tågen fik de selvkørende biler til at overreagere, standse og blokere trafikken, selvom tåge ellers er meget normalt i byen, fortæller Barry Brown. Han fortsætter:
– Bilindustrien kunne lære af at have en mere sociologisk tilgang. Forståelse af de sociale interaktioner, der er en del af trafikken, bør bruges til at designe selvkørende bilers interaktioner med andre trafikanter.
Det videnskabelige studie kan læses her i sin helhed.