Batterier og kulde er ikke bedste venner og det går ud over eksempelvis elbilernes rækkevidde i vinterhalvåret. Det er et stort problem for forbrugerne, at de ikke kan regne med WLTP-rækkeviddeangivelsen, der ikke tager højde for dansk kulde.
Et problem, der blev udstillet af den vintertest som Norges Automobil Forbund, NAF, foretog i januar måned. Den viste, at visse modeller smider op en fjerdedel af rækkevidden til kulden alene.
Nu fortæller de norske bilimportører, at der arbejdes internationalt for at få en officiel vinter-WLTP klar. Og den skal angiveligt være klar til næste år.
– Drøftelser om en bedre tilpasset WLTP-norm foregår nu på EU-niveau og vil i bedste fald blive implementeret fra 2023. Det siger Tore Lillemork, der er teknisk direktør i Bilimportørenes Landsforening, til BilNytt.no.
– Det betyder, at vi nok kan se frem til en ny WLTP-norm, der også tager højde for, at koldt vejr har indflydelse på rækkevidden. Altså en såkaldt “vinterrækkevidde”, fortsætter han.
Temperaturen for vinter-WLTP målingen er foreslået til at være -7 grader celcius.
Det betyder i bedste fald, at nye WLTP-tal, som også inkluderer vinterrækkevidde, vil kunne introduceres i typegodkendelsesprocesserne for nye bilmodeller i løbet af 2023. Den vil derefter udvides til at gælde for alle nye elbiler i løbet af 2024.
Samtalerne om den nye måling kommer på baggrund af forslag fra NAF. Her er man da også glad for udviklingen:
– Vi har kæmpet for længe, og nu ser det ud til, at det bogstaveligt talt er inden for rækkevidde, siger Camilla Ryste, kommunikationschef i NAF.