Et stort antal BMW i3, Fiat 500e, Mini Electric og Peugeot e-208 forsvinder fra gadebilledet i København, når Arriva lukker ned for delebilstjenesten Share Now. Det sker den 28. februar næste år.
Tjenesten råder over mere end 700 biler, der deles af 130.000 kunder. Alligevel vælger Arriva, der ejer tjenesten, at lukke ned. Årsagen er, naturligvis, økonomi.
– At drive en delebilservice i København kræver investering, også i fremtiden. Og dér er vi som virksomhed i en situation, hvor vi er nødt til at fokusere og målrette vores ambitioner og investeringer i kerneforretningen, som er drift af busser og tog, siger Marianne Bøttger, der er direktør for Arriva Danmark, i en kommentar til Berlingske.
Share Now fungerer via en app, hvor man kan finde, booke og oplåse en af ordningens biler. Man betaler herefter minutpris for at bruge bilen, indtil man forlader den igen.
Selskabet blev grundlagt i 2019 med hovedkvarter i Berlin. I dag er de repræsenteret i 17 europæiske byer med cirka 10.000 biler, hvoraf omkring 3.000 er elektriske. Det er Stellantis der ejer selskabet på verdensplan, men herhjemme drives tjenesten af Arriva.
Når Share Now forsvinder til næste år, skal andre delebilsordninger som Kinto Share, LetsGo og Green Mobility forsøge at lukke hullet.