Når transportminister Benny Engelbrecht i dag officielt åbner for de første lynladere på Shell tankstationer, er det blot første skridt i en større satsning. I løbet af året rykker lynladere ind side om side med benzin og diesel på tankstationer i flere af landets største byer.
Samtidig vil DCC Energi, der driver netværket af Shell-tankstationer i Danmark, inden længe lancere en komplet pakke til danske elbilister. Det skriver selskabet i en pressemeddelelse.
Første skridt er åbningen af 300 kW lynladere på fem københavnske tankstationer. Herefter følger lanceringen af ladebokse til både private og virksomheder samt nye betalingsløsninger og roaming-aftaler. Herunder et nyt samarbejde med Shell, der på sigt giver bilisterne adgang til over 300.000 ladestandere i Europa.
– Vi har mere end 100 års erfaring med at hjælpe danske bilister og virksomheder fra A til B. Det vil vi naturligvis gerne bygge videre på i en tid, hvor elbiler fylder stadig mere. Det er det, vi nu tager hul på. Lige nu er den største udfordring at vi får opbygget en ladeinfrastruktur, der følger med det stigende salg af elbiler. Med vores netværk af tankstationer har vi en unik infrastruktur. I samspil med ladeløsninger til husstande og virksomheder, kan det bidrage til, at det bliver lige så ukompliceret at køre elbil, som det er at køre benzin- eller dieselbil, siger Christian Heise, adm. direktør i DCC Energi.
De første fem lynladere på Shell tankstationer i København findes på Lyngbyvej, i Brøndby, Brønshøj, Kastrup, og Vasbygade. Ifølge Christian Heise udbygges netværket af lynladere snart i Aarhus, Odense og Aalborg. Hertil kommer udvalgte tankstationer langs trafikale knudepunkter og ved udvalgte, større turistdestinationer.
Vil gøre det nemt at betale
Prisen for at ”tanke” elbilen skal være gennemsigtig på tværs af de tilgængelige lademuligheder. Eksempelvis vil prisskiltet på de københavnske Shell tankstationer vise dagsprisen på en kWh sammen med prisen på diesel og benzin.
Fra start får erhvervskunder og firmabilister, der har et Shell Card Erhverv, mulighed for at få et nyt hybrid-kort til både brændstof og el. Kortet kan også bruges til betaling på andres ladestandere. I løbet af 2022 kommer også et almindelig Shell Card Privat med samme mulighed for betaling hos andre udbydere. Det samme gælder betaling på ladestandere i Danmark og udlandet, der vil være klar senere på året.
– I takt med, at de nuværende ca. 140.000 hybrid- og elbiler i løbet af de næste fem-syv år bliver til 700.000, er det afgørende, at forbrugerne får nem adgang til den samlede ladeinfrastruktur gennem vores betalingsløsning. Populært sagt samler vi alt til bilen i et betalingskort uanset om det er benzin, diesel, el, bilvask eller kaffe, forklarer Christian Heise.
DCC Energi er en af Danmarks store energivirksomheder. Selskabet driver blandt andet landets 240 Shell tankstationer.