En æra er slut. Den sidste Volkswagen e-Up har forladt samlebåndet på fabrikken i Bratislava, Slovakiet. Det skriver engelske Autocar. Og det er ikke bare den elektriske Up, men alle udgaver er Up, der nu er faset ud. Dermed slutter 12 års produktion af det tætteste, Volkswagen har været på en folkevogn siden boblen.
Det er længe siden, det var muligt at købe en fabriksny Volkswagen e-Up i Danmark, men da den var tilgængelig, var den en af markedets billigste elbiler med en grundpris på 163.000 kroner. Selv efter at modellen stoppede med at blive solgt herhjemme, har Volkswagen fortsat tilbudt den på udvalgte markeder.
Mens fossiludgaven af Up kom på vejene i 2011, kom den elektriske e-Up først i handel tre år senere, i 2014. Den havde et lille batteri på bare 18 kWh, hvilket gav den en rækkevidde på 160 kilometer, ifølge den generøse (og nu udgåede) NEDC-standard. Den 60 kW (83 hk) “store” elmotor fik den lille elbil lydløst til at suse væk fra 0-100 km/t på 12,5 sekunder.
Et facelift i 2019 gav e-Up både større batteri (32 kWh) og længere rækkevidde på nu 260 WLTP-kilometer.
Der er indregistreret mere end 67.000 Up’er i Danmark. Heraf er de 2.600 elektriske e-Up. Til sammenligning er der indregistreret 8.636 af Volkswagen ID.4, der er mærkets mest populære el-model herhjemme.