Sikkerhedsstyrelsen oversvømmer i denne uge nettet med falske reklamer. Hvis forbrugerne falder for de gode tilbud, vil de ende på Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside og ikke på en webshop. Det sker for at advare om tilbud, der er for gode til at være sande.
I undersøgelser viser danskerne sig nemlig som et folkefærd, der ikke bekymrer sig synderligt om produktsikkerhed, fortæller Sikkerhedsstyrelsen.
Det kan hænge sammen med, at vi herhjemme er godt vant i forhold til sikre produkter, men som onlinesalget stiger med eksplosiv fart, og man kan købe varer fra hele verden med et klik på sin telefon, er der grund til at tænke sig om.
– Kampagnen skal minde forbrugerne om at være kritiske i forhold til, hvad de køber online. Vi vil vise dem, at et produkt ikke bare kan vise sig at være noget bras, det kan også vise sig at være farligt, siger produktchef Kirstine Gottlieb.
– Støder man på legetøj, en hårtørrer eller en mobiloplader eller noget helt fjerde, som for eksempel koster en tiendedel af, hvad man normalt ser, bør man nok som det mindste undersøge, hvor det er, man køber produktet. Herhjemme – faktisk i hele EU – er man ret godt stillet som forbruger. Men køber man varer uden for EU, kan man ikke være sikker på sine rettigheder, advarer Kirstine Gottlieb.
Farlige produkter skal anmeldes
Det er altid virksomhedens ansvar, at de kun sælger sikre produkter. Sikkerhedsstyrelsen godkender eller mærker ikke produkter, men udtager hvert eneste år en lang række af produkter til kontrol. Det gøres ud fra en vurdering af risiko ved de enkelte produktgrupper og den store mængde af data, der igennem tiden er oparbejdet.
Sikkerhedsstyrelsen kontrollerer også en del produkter på baggrund af anmeldelser, og de vil meget gerne høre om det, hvis man oplever, at et produkt bliver farligt. Produkter kan anmeldes på https://produkter.dk/anmeldelser. Mere information om kampagnen og produktsikkerhed kan findes på styrelsens hjemmeside.