Uden at gøre et stort nummer ud af det, har Tesla introduceret en interessant nyhed i Model 3 – og muligvis også Model Y – nemlig muligheden for at bruge bilerne i Vehicle-To-Grid, V2G, installationer. Det hævder websitet Electrek. Meget forsimplet betyder det, at bilernes batteri teoretisk kan levere strøm tilbage til husstanden – og til elnettet.
Med denne teknologi kan bilerne afbalancere elnettet ved at ”gemme” overskydende strøm til senere brug. På den måde kan man eksempelvis lade strøm til bilen, mens elprisen er lav, og vælge at bruge den strøm i huset i perioder hvor elprisen er høj – eller der er decideret strømafbrydelse.
Men der er langt større potentiale i V2G. Der arbejdes flere steder med en ide om, at samtlige parkerede elbiler skal fungere som en slags ”backup” til elnettet, hvor bilerne lagrer strøm fra eksempelvis vindmøller og solenergi og så kan levere tilbage til elnettet, når der er vindstille.
Nissan og Honda er langt fremme i forsøgene – men også Volkswagen arbejder intenst med V2G. Nissan har eksempelvis kørt forsøg med V2G herhjemme i samarbejde med Frederiksberg Kommune – det skrev vi om her.
Teslas initiativ har et endnu mere interessant perspektiv, idet det understøtter de vedvarende rygter om, at Tesla selv vil være et elselskab. Det rygte bragte Reuters til torvs for bare en uge siden. Tesla har ikke alene solgt millioner af biler, der kan opbevare og fordele strøm, de har også allerede store dele af infrastrukturen klar i form at deres Supercharger Network.
Noget kunne tyde på, at tanken ikke er helt absurd. Måske, måske ikke, får vi mere at vide under Tesla Battery Days, men vi må væbne os med tålmodighed; Elon Musk har for anden gang meddelt, at eventet er udskudt på grund af coronakrisen.