Der var engang, hvor Volkswagen ID.3 og Renault Megane E-tech var stort set ene i klassen af elbiler i “Golf-størrelse”. Sådan er det bestemt ikke mere, og snart føjes endnu en søster til netop ID.3 til menuen. Nemlig Skoda Elroq, der får verdenspremiere til oktober.
Men allerede nu kan Skoda afsløre, at Elroq vil kunne fås med hele fire forskellige drivlinjer: 50, 60, 85 og 85x. Samtidig har tjekkerne offentliggjort de første fotos afbilleder af en camoufleret model. Der skal jo være noget at se frem til, når bilen får premiere.
Elroq 50 har en elmotor på bagakslen med 170 hk (125 kW) og et batteri på 55 kWh (52 kWh netto), mens Elroq 60 har 204 hk (150 kW) og et batteri på 63 kWh (59 kWh netto). Begge har en topfart på 160 km/t.
De to stærkeste modelvarianter, Elroq 85 og 85x, har et batteri på 82 kWh (77 kWh netto) og henholdsvis 286 hk (210 kW) og 299 hk (220 kW).
Skoda Elroq 50 60 85 85x Batteri (netto) 52 kWh 59 kWh 77 kWh 77 kWh Motor 170 hk (125 kW) 204 hk (150 kW) 286 hk (210 kW) 299 hk (220 kW)* Topfart 160 km/t 160 km/t 180 km/t 180 km/t Ladeeffekt (AC/DC) 11 kW / i.o. 11 kW / i.o. 11 kW / 175 kW 11 kW / 175 kW Pris Ikke fastsat Ikke fastsat Ikke fastsat Ikke fastsat
* 85x har elmotor på både bag- og foraksel og dermed firehjulstræk. Op til 560 kilometer Skoda oplyser også at rækkevidden på en fuld opladning er “mere end 560 kilometer”. Det må dog gælde de to udgaver med det største batteri. Hvad de to mindre udgaver kan håndtere oplyses ikke, men ID.3’erne med tilsvarende batterikapacitet kan køre henholdsvis 388 og 438 WLTP-kilometer.
Af nye informationer er også bagagerumskapaciteten. Den er på 470 liter, men fælder man bagsædet frem, er der 1.580 liter til rådighed. Til sammenligning byder søsteren ID.3 på 385 til 1.267 liter.
Ærgerligt nok er der endnu ikke nogen billede fra bilens indre. Men det oplyses, at der i vanlig Skoda-stil er praktisk aflæggeplads overalt i kabinen – faktisk hele 48 liter sammenlagt.
Skoda Elroq får som nævnt verdenspremiere til oktober. Kort tid efter vil der blive åbnet for bestillinger herhjemme. Den forventes at komme til Danmark i første kvartal 2025.