Tirsdag den 1. september bliver Skoda Enyaq iV officielt præsenteret ved et event i Prag. Men Skoda har allerede nu udsendt en række designskitser af bilen, der ikke just ser ud til at blive en arketypisk Skoda.
Skoda håber, at den nye Enyaq iV bliver lige så vigtig som Octavia fra 1996. Det er ikke Skoads første elbil – den ære tilfalder Citigo iV – men det er den første, der er baseret på Volkswagens MEB-platform, som også VW ID.3 bygger på.
De tekniske detaljer har Skoda allerede delt med verden. Enyaq iV kommer i fem varianter, baseret på batterier i tre størrelser, nemlig:
iV 50 med 55 kWh-batteri, rækkevidde på op til 340 kilometer og en 109 kW (148 hk) motor. iV 60 med 62 kWh-batteri, rækkevidde på op til 390 kilometer og en elmotor på 132 kW (179 hk). iV 80 med 82 kWh-batteri, rækkevidde på op til 500 kilometer og en elmotor på 155 kW (211 hk). Samtlige ovenstående modeller har (ligesom ID.3) baghjulstræk, men der kommer også to varianter af Enyaq iV med motor på begge aksler, nemlig:
iV 80X med motor på talt 195 kW (265 hk) og en rækkevidde på op til 460 kilometer. Batteripakken er på 82 kWh, som på 80’eren. iV RS med samlet motorkraft på 225 kW (306 hk). Også denne har en rækkevidde på op til 460 kilometer med en 82 kWh-batteripakke. Skoda Enyaq iV modellerne kan oplades med op til 11 kW AC via en ladeboks eller med op til 100 kW DC på en ladestation. På alle andre modeller end den mindste, iV 50, er det desuden muligt at tilkøbe opladning med op til 125 kW DC.
Skoda fortæller at en hurtigladestation kan giv bilens batteri 80 procent på 40 minutter (fra 10 procent til 80 procent). Såvel ladetider som rækkevidder er præliminære, og de endelige data vil blive offentliggjort i forbindelse med verdenspremieren, fortæller Skoda.
Vi håber også, at priserne er klar, når camouflagen hives af bilen i Prag den 1. september. Hold øje med disse sider for opdateret info …