ElbilerTophistorie

Skoda Enyaq iV80 dumper vintertest – igen

Ingen kan forklare hvorfor, men Skoda Enyaq iV performer bare ikke godt, når det er koldt. Bilen dumpede også, da den blev testet anden gang.

Det vakte ophedet diskussion, da Norsk Automobil Forbund i sidste uge dumpede Skoda Enyaq iV i en vintertest. Også her på siden. I testen var iV80 modellens rækkevidde væsentlig kortere end WLTP – og endda kortere end udgaven med firhjulstræk iV80X. Det giver ingen mening. Derfor er modellen nu blevet testet en gang til. Men med samme resultat. Ingen kan forklare hvorfor.

Ifølge producenten skulle den benyttede variant af Skodaen kunne køre 509 kilometer. Baseret på 19-tommer hjul og den aktuelle udstyrspakke. Men i den første test, kørte bilen tør for batteri efter bare 347 kilometers kørsel. Det er en forskel på mere end 30 procent. Mere end nogen anden af de deltagende 31 biler.

 

Selv Skoda Enyaq iV80X med firhjulstræk klarede sig bedre, da den først kørte tør efter 403 kilometer.

Samme strækning, samme præmisser

Det er meget usædvanligt og derfor indvilgede Norsk Automobil Forbund i at gentage testen med en anden udgave af Skoda Enyaq iV. Det er aldrig sket før.

 

Den blev sendt ud på samme strækning og med samme præmisser. Dog lidt varmere vejr, mere tørre veje og med min dre trafik. Men med mere blæst. Forhold der i hvert fald ikke burde give Skodaen dårligere muligheder.

Men dennne gang stoppede den allerede efter 346 kilometer. Altså en kilometer mindre rækkevidde end i den første test.

Tredje test, lykkens gang?

Motor.no, der er Norsk Automobil Forbunds medie, har snakket med den norske importør af Skoda, der ikke forstår resultatet. De har nu bedt om at få testet et tredje eksemplar af Skoda Enyaq iV. Kommunikationsdirektør Øyvind Rognlien Skovli siger til Motor:

 

– Disse tests er påvirket af en række ydre forhold, og det er umiddelbart svært at sige, hvorfor denne model fik et andet resultat i testen end andre modeller bygget på samme tekniske platform. Resultatet i NAF og Motors test svarer ikke til vores egne erfaringer eller andre test udført i andre sammenhænge. Vi vil undersøge dette nærmere for at se, hvad forklaringen kan være her.

Tallene fra forbrugsmålingen:

Forbrug kWh/100 km:50 km100 km150 km200 km250 km300 kmStop
1. test onsdag20,122,219,018,919,019,420,3 (347 km)
2. test søndag18,422,219,719,319,319,721,0 (346 km)
(Kilde: Motor.no)
Batterirest i procent50 km100 km150 km200 km250 km300 kmStop
1. test onsdag8670604632170 (347 km)
2. test søndag8769584530150 (346 km)
(Kilde: Motor.no)
Lufttemperatur50 km100 km150 km200 km250 km300 kmStop
1. test onsdag-8°-5°-6°-8°-5°-2° (347 km)
2. test søndag-2°-4° (346 km)
(Kilde: Motor.no)

 

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.