ElbilerElbilerTophistorie

Prøvekørt: Skoda Elroq

Skoda Elroq lever op til alle forhåbningerne jeg havde inden en prøvekørsel på Mallorca - det bliver en bestseller!

Som en mindre udgave af Skoda Enyaq formår den nye Skoda Elroq at imponere, især med fokus på at gøre elbiler mere tilgængelige. På Mallorca fik jeg chancen for at prøvekøre denne kompakte SUV, og det er tydeligt, at Skoda satser stort på brugervenlighed, design og værdi for pengene.

Dette er ikke en test af bilen, men første indtryk. Selve testen må vi vente med til næste år – men det første indtryk tegner rigtigt, rigtigt godt. Du kan læse mine indtryk herunder – men du kan også læne dig tilbage og se en hurtig video her:

 

Design og kabineindretning

Skoda Elroq er den første model med Skodas nye designsprog, der blandt andet byder på en bredere og fladere front. Indvendigt er kabinen rummelig og funktionel, og egentlig også pæn, omend på en lidt kedelig måde.

Infotainmentsystemet inkluderer en stor skærm med trådløs Apple CarPlay og Android Auto. For første gang i den tid jeg har testet biler fra VW koncernen er det endda lykkedes at gøre systemet responsivt og veldesinget. Menuerne er opbygget logisk, og det hele fremstår som et moderne styresystem. Med andre ord føler jeg ikke, at det første jeg skal gøre er at starte Apple CarPlay hver gang jeg sætter mig ind i bilen. Selv navigationen er hurtig og giver fint overblik, ligesom det er lækkert med headsup display, der virkelig er gavnligt.

 

Bagagerummet på 470 liter, der kan udvides til 1.580 liter ved at ligge sæderne, er faktisk udmærket – omend måske ikke til storfamilien. Personligt vil jeg sige at Elroq’en måske er bedst egnet som bil nummer to for dem der har det behov – eller til et par, hvor der kun sjældent skal “fyldes på”. Når det er sagt er der faktisk god plads, både foran og bagved.

Ydeevne og rækkevidde

Skoda Elroq kommer i flere varianter, med batteristørrelser fra 58 kWh til 77 kWh. Den maksimale rækkevidde er op til 577 km, hvilket placerer den blandt de bedste i sin klasse. Jeg kunne naturligvis ikke vurdere rækkevidden på et par timer på Mallorca, så det må vente til den rigtige test.

Under testkørslen føltes styringen præcis, og undervognen var stabil uden at være for stiv, hvilket giver en god balance mellem komfort og køreglæde. Bilen understøtter desuden hurtig opladning, så batteriet kan fyldes op til 80 % på cirka 25 minutter.

 

Pris og tilgængelighed

Skoda Elroq starter ved en konkurrencedygtig pris for basismodellen, mens topmodellen tilbyder længere rækkevidde og mere kraftfuld motor til en lidt højere pris. Denne prissætning gør Elroq til en oplagt kandidat for dem, der hidtil har fundet elbiler for dyre. Leasingmuligheder gør det også nemmere for flere at vælge en elbil, hvilket åbner op for en bredere målgruppe.

Et solidt valg i elbilsmarkedet

Elroq er ikke blot en mindre version af Enyaq, men også en mere økonomisk løsning uden at gå på kompromis med kvaliteten. Den kombinerer rummelighed, teknologi og en attraktiv pris på en måde, der gør den velegnet til at være familiens anden bil og førstegangskøbere af elbiler. Skoda har med denne model skabt en bil, der passer godt til både bykørsel og længere ture, samtidig med at den gør elbiler mere tilgængelige.

Alt i alt fremstår Skoda Elroq som en stærk konkurrent på markedet og et spændende valg for dem, der søger en praktisk, prisvenlig og moderne elbil. Og så til en pris, hvor de fleste kan være med.

 

iNPUT var inviteret til prøvekørsel af Skoda Elroq på Mallorca af Skoda Danmark.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.