I en tid hvor bilpriserne stiger (I USA i hvert fald), og elbiler ofte er uden for rækkevidde for almindelige bilkøbere, forsøger amerikanske Slate Auto at gøre noget radikalt anderledes. De har skabt Slate Truck – en elektrisk pickup, der starter på under 20.000 dollar efter eventuelle føderale tilskud, svarende til cirka 140.000-150.000 kroner.
Men hvad får man så for pengene? Ikke meget, hvis man måler efter moderne standarder: ingen radio, ingen skærm, ingen metallak. Faktisk er der hverken infotainmentsystem eller avanceret komfortudstyr. Musik må man selv tage med via en Bluetooth-højtaler, og lastbilen kommer kun i én farve – grå. Alt sammen bevidst for at holde prisen nede og gøre bilen lettere at producere.
Minimalistisk – men holdbar
Designet er inspireret af en hårdt prøvet haj dækket af ar – bilen skal kunne tage imod slag og ridser uden problemer. Karrosseriet er lavet af støbt plast (polypropylen), som ikke ruster og ikke behøver maling. Det betyder færre dyre fabrikker og billigere produktion – noget, der også kunne være interessant på det europæiske marked, hvor produktionsomkostninger presser priserne i vejret.
Indvendigt er Slate Truck lige så spartansk: en lille skærm bag rattet til nødvendige informationer, fysiske knapper til varmen, og et dashboard klargjort til, at ejeren selv kan montere sin egen tablet eller lydsystem. Ideen er, at brugerne kan opgradere og personliggøre deres bil præcis, som de vil – og Slate planlægger at tilbyde opgraderingskits, f.eks. for at omdanne pickup’en til en SUV med bagsæder.
DIY-reparation og længere rækkevidde
Slate lægger også vægt på “right-to-repair”-filosofien. Ejere får adgang til “Slate University”, hvor de kan lære at servicere deres egne biler – dog uden at pille ved højvoltsystemerne. For dem, der ikke vil rode med værktøj, bliver der samarbejde med landsdækkende værkstedskæder i USA.
Standardmodellen får en rækkevidde på omkring 240 km, men der kommer mulighed for større batterier senere.
Kan sådan en model lykkes i USA – eller Europa?
Det store spørgsmål er, om amerikanske (og måske danske) bilkøbere er klar til en så kompromisløs, basal bil. I Danmark, hvor elbilpriser og bilafgifter fortsat er en barriere for mange, kunne en no-nonsense pickup som Slate Truck måske ramme noget. Især blandt håndværkere, små virksomheder – eller dem, der bare vil have en billig, elektrisk bil uden unødvendigt lir.
Leveringen starter i USA i slutningen af 2026, og bilen sælges direkte til kunderne uden forhandlere.
Om vi får den at se i Europa er uvist – men idéen om en billig, robust elbil uden dikkedarer kunne godt få en vis appel herhjemme.