En af Teslaernes helt store fordele er et lavt forbrug. Det betyder, at der ikke er behov for en stor, tung og dyr batteripakke for at opnå en fornuftig rækkevidde. Kombineret med høj ladeeffekt betyder det også, at bilen kan lades op med mere rækkevidde på samme tid.
Det er en opskrift, som Renault har set sig lun på. I et interview med Automotive News siger Renaults udviklingschef, Gilles Le Borgne, at en af de vigtigste udfordringer for Renault-koncernen er at reducere forbruget i deres elbiler.
Ved at effektivere forbruget, kan Renault give elbilerne mindre batterier og dermed nedbringe prisen på bilen betragteligt. I små biler som Zoe satser Renault på en rækkevidde på 300-400 kilometer, mens SUV’er og andre større biler havner på 400-600 kilometer, fortæller Le Borgne.
At reducere forbruget er en af de vigtigste udfordringer for Renault-koncernens udviklingschef Gilles Le Borgne (foto: Renault). Han oplyser videre, at Renaults elbiler i øjeblikket har en virkningsgrad på knap 86 procent. Det tal skal hæves til 93 procent i den næste generation af biler, så det bliver lig virkningsgraden i en Tesla.
– Vi arbejder på næste generation af elbiler, som kommer omkring 2027, og som får udviklet motorer med Valeo. Vi håber at øge effektiviteten af motoren og kraftelektronikken til 93 procent, siger Gilles Le Borgne.
Han bekræftede desuden, at Renault ved samme lejlighed vil gå all-in på 800 volt teknologien. Det vil give hurtigere ladeeffekt, da det sænker modstanden i batttericellerne.
Læs mere: Hellere 800 Volt end 800 kilometers rækkevidde .