Størstedelen af de elbiler, der kører på vejene, er SUV’er og store sedaner. Men bilproducenterne viser stigende interesse for små elbiler, der får en væsentlig lavere prislap. En af dem er Volkswagen, der i sidste måned viste konceptbilen ID. 2all, der med tiden skal munde ud i ID.2. En elbil til en pris, der starter på 25.000 euro – knapt 200.000 kroner.
I et interview med tyske Automotive News Europe fortæller Thomas Schäfer om rentabiliteten af de små – og frem for alt billigere – elbiler.
– Vi kan ikke have marginaler på under seks procent. Med den skala vi har med fire modeller fra tre mærker, to fra Volkswagen, en fra Cupra og en fra Skoda, kan jeg garantere, at vi kan gøre det. Vi er ikke en velgørenhedsorganisation. Vi har tænkt os at tjene penge, siger Schäfer.
Thomas Schäfer antyder, at prisen kan gå ud over batteriets størrelse og type, hvis bilerne skal være rentable.
– Batterikapaciteten bliver den afgørende faktor i opstarten, siger han i interviewet.
Volumenmæssigt satser Volkswagen på i første omgang at producere mindst 100.000 af de små elbiler. Fabrikkerne er designet til at håndtere 150.000 biler, med mulighed for at skalere op til 300.000 biler.
Fire små elbiler fra VW-gruppen Den minister i serien af små elbiler fra VW-gruppen bliver ID.2, der er planlagt til at køre ud på vejene om to år. Cupra arbejder samtidig på deres pendant til ID.2, der får navnet Cupra UrbanRebel . Den bliver ikke helt så billig som ID.2.
Vores video fra lanceringen af ID. 2all i marts måned. Senere kommer der også en kompakt SUV-type fra Volkswagen, sammen med en tilsvarende lille SUV fra Skoda.
Samtidig brygger Volkswagen på en endnu mindre model, nemlig ID.1, der skal have en startpris på bare 20.000 euro (150.000 kroner). Det bliver en elektrisk bybil, der leder tankerne tilbage til Up’en. Den forventes dog ikke at komme på vejene før om tre år.