I en undersøgelse foretaget af e-Boks viser det sig, at 63 procent af danskerne ikke har tillid til at betale regninger via links, som er modtaget i en almindelig email.
“Vores seneste undersøgelse dokumenterer, at forbrugerne er blevet meget opmærksomme på online-svindel. Og det er med god grund, for to ud af tre danskere oplyser, at de ofte eller indimellem modtager phishing på mail eller SMS, forklarer Ulrik Falkner Thagesen”, der er CEO hos e-Boks.
Den problemstilling har e-Boks sammen med Mastercard forsøgt at løse. Det sker på baggrund af såkaldt ‘open banking’. Det betyder kort fortalt, at du kan foretage en betaling – uden at være logget på din netbank. Det fjerner det ekstra lag, der består i at kopiere information fra regningen i e-Boks til netbanken med den risiko for fejl, som det medfører.
“Vores betalingsløsning er bygget på open banking, og det giver borgeren mulighed for at betale en faktura ved at klikke på et link og godkende betalingen i samme vindue. Vi kender alle til situationen, hvor en regning af den ene eller anden årsag er endt med at ligge i et system eller på køkkenbordet. Med dette samarbejde gør vi det nemt og gnidningsfrit at kunne betale regningen for borgeren et samlet sted og derved minimere risikoen for at skulle indtaste lange manuelle linjer i en netbank. Med open banking løsningen på plads vil brugere af e-Boks være i stand til at betale regningen, hvor den modtages, med deres bankkonto”, fortæller Christina Trauboth, Vice President for Open Banking Sales hos Mastercard.
Samarbejdet mellem e-Boks og Mastercard er officielt trådt i kraft. Hvornår løsningen bliver tilgængelig er endnu ikke annonceret.
Det bliver muligt at benytte løsningen, uanset om du bruger e-Boks på mobilen eller en computer.