Volkswagen kan blive nødsaget til at sende en nedtonet udgave af ID.3 på gaden, som følge af de fortsatte softwareproblemer, der plager elbilen. En talsmand fra Wolfsburg-firmaet bekræfter nu overfor tyske medier, at bilerne sendes på markedet uden ”en eller flere planlagte funktioner”, der senere vil blive leveret via opdatering. ”Tingene går ikke godt,” siger talsmanden, ifølge avisen Süddeutche Zeitung .
Unavngivne insidere i virksomheden siger dog til avisen, at det er en underdrivelse. Bilen er langt fra klar til markedet. VW-CEO Herbert Diess har lovet, at Volkswagen ID.3 kommer til august, og det skal den nok, men det bliver i få eksemplarer, der er blevet gjort klar manuelt – det har intet at gøre med serieproduktion, siger kilderne ifølge avisen.
Som vi tidligere har fortalt , er det bilens softwarearkitektur og operativsystem, der er problemet. I slutningen af februar fortalte VW-insidere tyske medier, at den grundlæggende softwarearkitektur var blevet udviklet “for hurtigt” med det resultat, at mange dele af systemet ikke samarbejdede effektivt.
Samarbejde med Daimler Det er tilsyneladende et problem for Volkswagen at skaffe sig egnet personale. ”Det er en absolut katastrofe”, citeres den interne kilde. ”Vi kan ikke få personalet”. Ud over manglen på programmører og softwareeksperter må VW også lide den tort, at Martin Hofmann, der er ansvarlig for al it hos Volkswagen forlader virksomheden i slutningen af marts.
Avisen foreslår derfor, at Volkswagen undersøger muligheden for at indlede en softwarealliance med Daimler – og et møde på bestyrelsesniveau mellem de to virksomheder har angiveligt allerede fundet sted. Tanken er, at ekspertise og personale kan udnyttes mest muligt. En plan der dog besværliggøres af, at Daimler allerede er i snak med BMW om et softwaresamarbejde.
I øjeblikket står der i tusindevis af ufærdige Volkswagen ID.3’er placeret på parkeringspladser i Tyskland. Firmaet NextMove har haft held til at finde en p-plads med mindst to tusinde ID.3’er – se det i videoen herunder: