Det er efterhånden fire år siden hollandske Lightyear viste den første prototype på deres soldrevne elbil, Lightyear One, men nu er der indgået produktionsaftale. Det bliver finske Valmet Automotive – en kontraktfabrikant, der tidligere har bygget biler til mærker som Saab, Porsche, Ford og Opel – der skal lave solcellebilen. Produktionen går i gang i starten af 2022.
– Vi er meget glade for at have fundet en produktionspartner til at bygge denne eksklusive model, siger Lightyears CEO og medstifter Lex Hoefssloot i en pressemeddelelse.
Ifølge den aftale, der er indgået, bliver de første modeller bygget i starten af 2022, men først i midten af året vil de planlagte 1.000 modeller begynde at blive leveret til kunderne. Lightyear har også planer om en anden model, der vil være konstrueret til masseproduktion.
Lightyear One er en spøjs størrelse, der via de 6 m2 solpaneler, bilen er beklædt med, kan opnå en rækkevidde på 725 kilometer på en opladning. Ifølge WLTP.
Ud over solcellerne er bilens helt store trick, at den har et lavt forbrug. Den er naturligvis bygget med så lav vindmodstand, som det har været muligt og har en CW-værdi på bare 0,20. Forbruget angives af Lightyear til at være bare 83 Wh/km. Tesla Model 3 ligger til sammenligning på omkring 150 Wh/km.
Solcellerne, fortæller hollænderne, leverer omkring 12 kilometer per time i solen, hvad enten bilen kører eller er parkeret. Men det er naturligvis også muligt at koble Lightyear One til en oplader. Den kan modtage med blodfattige 60 kW, men det er alligevel nok til at give batteriet 570 kilometer på en time, hævder hollænderne.
I første omgang laves Lightyear One i et 946 eksemplarer i en såkaldt Pioneer Edition. Den koster den nette sum af 150.000 euro før skatter og afgifter. Altså omkring 1,2 mio. danske kroner.