Som vi kunne fortælle tidligere på ugen, hævder kinesiske Nio, at de er klar med elbiler med solid-state batterier allerede senere i år. Nu er der nyt i sagen. Det er nemlig blevet bekræftet at leverandøren er WeLion og at den første sending ankommer til Nio i september måned. Altså om mindre end to måneder.
Det er dog ikke et “rent” solid-state batteri, men et såkaldt “semi-solid-state batteri”, hvilket kan forklare hvorfor Nio pludselig kan hive det ind fra højre, i en tid, hvor alle kæmper om at komme først med solid-state.
Præcis hvad den kemiske forskel mellem semi og “rigtige” solid-state batterier er, er det ikke lykkes mig at finde ud af. Men de er efter sigende både lettere og mere holdbare end traditionelle litium-ion baserede batterier. De har også en væsentlig højere energitæthed.
Den angivne energitæthed i Nios semi-solid-state er på 360 Wh/kg. Til sammenligning har batteriet i en Tesla Model 3 Long Range en energitæthed på bare 150 Wh/kg (rettelse: 260 Wh/kg siden 2020).
Fire kinesiske batteriproducenter – WeLion, ChingTao Energy Development, Ganfeng Li Energy og ProLogium Technology – har alle valgt at udvikle semi-solid-state batterier som en overgangsteknologi.
De er åbenbart ikke væsentligt dyrere at producere, end de traditionelle litium-ion baserede batterier.
Produktionen af de første biler med de nye batterier starter i fjerde kvartal. Nio ET7 vil være det første køretøj, der udstyres med det 150 kWh store batteri. Det vil, ifølge producenten, give bilen en NEDC rækkevidde på over 1.000 km.