ElbilerTophistorie

Sommer-rækkeviddetest af 32 elbiler

Tesla satte endnu engang rekorder, da Norsk Automobil Forbund gennemførte sin årlige sommer-rækkeviddetest af elbiler.

Norsk Automobil Forbund har gennemført sin årlige sommer-rækkeviddetest af elbiler. Denne gang kørte 32 biler med i testen og lad os bare udløse spændingen med det samme: Det var endnu engang en Tesla, der kørte længst. Nærmere bestemt Tesla Model S Long Range, der først løb tør for batteri efter 672 kilometer på de norske veje. Det er faktisk længere end WLTP angiver (634 km).

Dermed sætter Model S ny rekord, da den bil, der hidtil har kørt længst i NAF’s test var Tesla Model 3, der kørte 654 kilometer i sommeren 2021.

 

Den faceliftede Polestar 2 klarede sig også godt og kom ind på andenpladsen med en rækkevidde på knapt 602 kilometer. Det er dog en anelse under det lovede, der er 615 WLTP-kilometer. Trdjepladsen tog Nio ET7 med 589 faktiske kilometer.

Under vinterens test klarede Toyota bZ4X sig skræmmende dårligt. Den leverede 35 procent ringere end det lovede antal WLTP-kilometer. Den klarede sig bedre i sommervejret, men den forhjulstrukne variant leverede igen langt under det lovede – 15,8 procent. Den firehjulstrukne variant klarede sig markant bedre med -3,5 procent.

 

Hvad med forbruget?

Men en ting er rækkevidden. Den kan producenterne nemt pumpe op ved at putte et stort batteri i bilen. Heldigvis har NAF også noteret bilernes faktiske forbrug under deres rækkeviddetest. Også her er det en Tesla, der ligger øverst, nemlig standardudgaven af Tesla Model Y. Den havde et gennemsnitsforbrug på bare 12,9 kW per 100 kilometers kørsel.

De værste strømslugere var kinesiske Hongqi E-HS9 (21,8 kW/100km), Audi Q8 e-tron Sportback og Nio ET7 (begge 19,5 kW/100km).

For en god ordens skyld skal det nævnes, at alle bilerne kører samme rute på samme tidspunkt. Altså indtil en af dem løber tør. Så kører de andre biler videre, og så fremdeles …

 

Herunder tabellen med rækkeviddetest af de 32 elbiler. Tabellen kan sorteres ved at klikke på de enkelte overskrifter.

[table id=15 /]

Kilde: NAF, Norsk Automobil Forbund.

Endnu mere uddybende tal kan findes hos Norsk Automobil Forbund.

 

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.