Det skorter ikke på fikse løsninger til at forlænge rækkevidden på elbiler. Tyske Sono har i flere år rumsteret med elbilen Sion SEV, der er fuldstændig dækket af solceller og den er nu produktionsklar. Planen er, at den skal bygges i Finland med opstart fra næste år.
Hele 19.000 mennesker har allerede afgivet ordrer på bilen, fortælle selskabet i en pressemeddelelse . Prisen for bilen er på beskedne 29.900 euro, svarende til 223.000 kroner. Til den pris får man en elmotor på 120 kW (163 hk), en topfart på 140 km/t og en rækkevidde på over 300 kilometer. Batteriet er på 54 kWt.
Det er dog de 456 solceller, der er integreret i karrosseriet, der er bilens festtrick. De siges at kunne genoplade batteriet med et gennemsnit på yderligere 112 kilometer hver uge. Under optimale forhold kan de fodre bilen med hele 245 kilometer om ugen. Men nok ikke i Danmark.
Solcellerne er integreret i karoseriet. Når solen ikke rækker, kan Sono Sion lades op på konventionel vis med 75 kW DC eller 11 kW AC. Et yderligere trick er, at bilen understøtter V2L – altså kan man tilslutte elektriske apparater via et 220v-stik, der så kan suge af bilens batteri. Noget som også eksempelvis Kia EV6 og Hyundai Ioniq 5 byder ind med.
Den produktionsklare bil blev vist frem for inviterede gæster under et arrangement i München i starten af ugen. Det bliver finske Valmet Automotive, der skal bygge bilen. Samme firma, som skal bygge den hollandske solcelle-elbil Lightyear One.
Fristet? Så kan du finde flere informationer – og forudbestille bilen – på Sono-hjemmesiden .