En fejl i Sonos interne systemer har fået højttalerproducenten i ufrivilligt gavehumør. Adskillige kunder fik nemlig flere varer tilsendt, end de bestilte på Sonos hjemmeside – i nogle tilfælde op til fem gange flere. I første omgang bad Sonos kunderne om at sende de ekstra højttalere tilbage igen, men nu meddeler de, at det ikke er nødvendigt. Kunderne kan simpelthen beholde dem som gaver.
Sonos er dog ikke blevet ramt af pludselig altruisme, de følger blot forbrugerlovgivningen. Den slår nemlig fast, at kunder ikke behøver at betale for varer de har modtaget uden at bestille dem.
“Sonos kræver ikke returnering af ekstra udstyr og respekterer beslutningen fra hver berørt kunde,” sagde talsmand Madeline Krebs til The Verge. “Vi har og vil fortsat være i fuld overensstemmelse med kravene fra Federal Trade Comission“.
I første omgang modtog kunderne en regning på de ekstra produkter, men den behøver de altså ikke at betale heller.
Modtog 30 ekstra Sonos-produkter
I et af de mere ekstreme eksempler modtog en kunde mere end 30 forsendelser til en værdi på omkring 15.000 dollars (105.000 kroner). Han havde oprindelig bestilt fem forskellige produkter, fortæller The Verge.
Andre kunder har “bare” modtaget et ekstra “gratis” produkt.
Sonos forsøgte i første omgang at få kunderne til at sende de ekstra produkter tilbage. De leverede liegefrem pakkelabels via mail. Men hurtigt blev fejlen til en diskussion på Reddit – og her blev der altså henvist til forbrugerlovgivningen.
Det oplyses ikke hver mange kunder, der har modtaget ekstra “gaver”.