Et umage par. Billige møbler og dyre multirumshøjttalere er normalt ikke noget, man forbinder med hinanden, men idag har IKEA meddelt, at de indgår en aftale med amerikanske Sonos. Målet er, at de to firmaer skal “skabe fremtidens lydoplevelser i hjemmet”. De vil, ifølge pressematerialet, udforske, hvordan mange flere kan få mulighed for at skabe en god atmosfære i hjemmet med design, musik og lyd i samspil med hinanden.
Og netop et fokus på design har de to virksomheder dog til fælles. Sonos har længe været multirumverdenens Apple, mens IKEA er blevet store ved at masseproducere designermøbler til masserne.
“Sammen med Sonos vil vi demokratisere musik og lyd i hjemmet, og vi vil levere produkter, der er designet til den måde, folk lytter til musik på i hjemmet. Ved at samarbejde med Sonos kan vi kombinere IKEAs store viden, når det gælder indretning af hjem, med Sonos’ erfaring inden for fremragende hjemmelyd,” siger Björn Block, der er Business Leader for IKEA Home smart i IKEA.
Og Sonos stemmer i:
“Hos Sonos forstår vi den evne, musik har, til at transformere et hjem. Vi tror på, at lyd skal anses som en del af indretningen. Sammen med IKEA vil vi arbejde på at skabe produkter og oplevelser, der får folks hjem til både at lyde godt og se godt ud,” siger Sonos’ CEO Patrick Spence.
Trådløse opladere, smart belysning og trådløs musik
Smart home-rejsen for IKEA begyndte med lanceringen af produkter til trådløs opladning af mobiltelefoner i 2015, efterfulgt af smart belysning i 2016. Udforskningen af lyd er det tredje skridt for IKEA Home Smart.
Et fjerde, glemt, skridt var dog integration mellem fladskærme og møbler; den såkaldte Uppleva-serie af fladskærme, som IKEA satte på hylderne for snart fire år siden. De fik en sønderlemmende kritik og er ikke længere at finde i sortimentet.
Lad os håbe Sonos har bedre indflydelse.
IKEA kan endnu ikke fortælle om konkrete produkter, men forventer, at de første Sonos IKEA-møbler kommer på markedet i 2019.