Sony Honda Mobility Inc. Sådan kommer det nye fællesskab fra de to japanske giganter til at hedde. Det meddeler de to parter i en pressemeddelelse. Som vi tidligere har fortalt , skal selskabet bygge elbiler – og den første model skal være klar allerede om tre år.
Grundlæggende vil Honda byde ind med sin ekspertise i biler, mens Sony skal levere software, sensorer og andet tech til bilerne. Ellers om det hedder i pressemeddelelsen :
“Det nye selskab vil sigte mod at samle Hondas banebrydende miljø- og sikkerhedsteknologier, teknologi til fremstilling af køretøjskarosserier og erfaring med eftersalgsservice med Sonys ekspertise inden for udvikling og anvendelse af billedbehandling, sensing, telekommunikation, netværk og underholdningsteknologier, for at realisere en ny generation af mobilitet og mobilitetstjenester, der er tæt på linje med brugerne og miljøet.”
Selv om det altså lader til at Honda står for den “tunge” del, er det Sony, der har fået lov at stå forrest i navnet. Sony Honda Mobility bliver ejet fifty-fifty af Sony Group Coorporation og Honda Motor Co. Selskabet får hovedkvarter i Tokyo.
Hvad med bilen? Det er, naturligvis, endnu meget småt med konkrete informationer om bilen, der skal bygges. Til gengæld er er mange fine marketingsord:
– Ved at kombinere Sonys og Hondas mange styrker har vi til hensigt at accelerere udviklingen og lede evolutionen af mobilitet som et følelsesmæssigt rum med rod i sikkerhed og tryghed, siger Izumi Kawanishi, der skal være COO for Sony Honda Mobility Inc.
Honda har allerede prøvet kræfter med elbiler, i form af Honda e der kom på markedet i 2020. Den er dog ikke blevet nogen stor succes; der er til dato kun solgt 103 eksemplarer herhjemme.
Læs også vores anmeldelse af Honda e
Sony har derimod aldrig sendt andet end prototyper på vejene. Til gengæld har de intensiveret ambitionerne løbende over de seneste år, hvor de har vist stadig mere avancerede udgaver af Vision-bilen.
Sonys elektriske konceptbil, Vision-S 02 (foto: Sony)