Det er præcis et år siden Sony overraskede alt og alle ved at præsentere den elektriske konceptbil Vision-S 01 under CES-messen. Nu er japanerne klar med efterfølgeren Sony Vision-S 02. Samtidig afslører de planer om at etablere driftsselskabet Sony Mobility Inc., der har til hensigt at ‘udforske samt bidrage til elbils-markedet’.
Betyder det, at Sony vil lave elbiler? Næppe. Men det betyder som minimum, at de ser en god forretning forude. Og at de sandsynligvis vil satse på at levere soft- og hardwareløsninger til elbiler fra andre bilproducenter. En vej som kinesiske Huawei allerede er et godt stykke nede ad.
Google er med deres Android Automotive styresystem, der allerede benyttes af bl.a. Polestar, Volvo, Ford og Renault, en endnu mægtigere konkurrent på den front. Men Sony mener selv, at de har gode muligheder:
– Som kreativ virksomhed inden for underholdning er Sony godt positioneret til at redefinere mobilitet, fortalte Kenichiro Yoshida, der er Chairman, President og CEO hos Sony, da han præsenterede konceptbilen.
Men det er ikke udelukkende underholdning, der er målet. Sony Vision-S 01 og den nye Vison-S 02 er begge bestykket med “sanseteknologi, der overgår menneskesyn”. Det viser at Sony som det mindste arbejder på førerassistent-teknologi, men sandsynligvis også kigger i smug mod komplet autonom kørsel.
Sony har ambitioner om, at bilen automatisk skal genkende føreren. Sony Vision-S 02 er en temmelig stor SUV med plads til op til syv personer. Den har en akselafstand på 3.030 millimeter, altså lige så stor som Huandai Ioniq 5 og Kia EV6. Den har to 200 kW motorer og er firehjulstrukken. Batteriet er der ingen oplysninger om.
Sony har lavet en konceptfilm, der kan ses nedenfor. Du kan også læse mere om Vision-S bilerne på Sonys hjemmeside .