I en ny dokumentar i to afsnit afdækker TV 2 Dokumentar, hvordan spilfirmaer overvåger og indsamler personlige oplysninger fra danske børn. Følsomme oplysninger som CPR-numre, økonomi, familieforhold og interesser er til salg og kan købes på måder, som er ulovlige.
Under dække af at være et dansk spilfirma har TV 2 Dokumentar blandt andet fået tilsendt oplysninger om en halv million danskere fra et firma i Singapore. Ud fra oplysningerne finder man frem til et konkret barn – Anna – et sted i Danmark.
Da TV 2 Dokumentar kommer og banker på døren og forklarer, at TV 2 har fået data om Anna fra et firma i Singapore, bliver Annas mor, Kathrine Düring Larsen, chokeret.
– Det er dybt grænseoverskridende, at I kan komme her og fortælle mig de her ting om mit barn – jeg kender jer jo slet ikke, siger hun.
Anette Høyrup er chefjurist hos Forbrugerrådet Tænk og medlem af Dataetisk Råd. Hun har gennem ti år undersøgt, hvad der sker med vores oplysninger på nettet.
– Jeg vidste slet ikke, at det var så omfattende, siger hun efter at have set TV 2 Dokumentars optagelser.
Gør børnene afhængige
TV 2 Dokumentar afdækker også, hvordan firmaer høster oplysninger om børnenes adfærd via spillene. Oplysninger, som bliver brugt til at tilpasse spillet til det enkelte barn for på den måde at fastholde barnet i spillet så længe som muligt. Disse forandringer kan også ske live, mens barnet spiller.
I dokumentaren indrømmer spilfirmaerne, at det handler om at skabe afhængighed.
– Det er altid en smule uetisk. Du er nødt til at gøre folk afhængige af dit spil. Ellers duer din forretning ikke, siger en repræsentant for et spilfirma på en kongres i Barcelona til TV 2.
Begge afsnit af dokumentaren, Spionerne bag skærmen, kan ses på TV 2 Play onsdag 17. maj.