Det kan meget vel være, at Spotify er sure over betingelserne i App Store, men nye tal fra musiktjenestens kvartalsregnskaber viser, at Spotify giver Apple Music baghjul. Tjenesten har nu rundet et hundrede millioner betalende abonnenter – 100.000.000 – hvilket er mere end dobbelt så mange abonnenter som Apple Music kunne præstere, da de udsendte tal i januar.
Med 217 millioner aktive brugere hver måned betyder det, at knapt halvdelen af Spotifys brugere vælger at betale for tjenesten. Det er en stigning på 32 procent siden første kvartal sidste år.
Til sammenligning rapporterede Apple, at de har 50 millioner abonnenter på Apple Music, under deres kvartalsregnskab i januar. En stigning på 10 millioner brugere i andet halvår af 2018. Apple præsenterer i øvrigt sit seneste kvartalsregnskab i morgen, tirsdag.
Ifølge Spotify skyldes den markante vækst dyre kampagner, der er lavet sammen med partnere. For eksempel kunne amerikanske, franske og engelske brugere få en gratis Google Home Mini-højttaler med i posen, når de tegnede abonnement på Spotify, mens der fulgte et abonnement på streamingtjenesten Hulu+ med i Premium-abonnementet på andre markeder. Effektive, men dyre kampagner.