Selv om man har mange kunder i butikken, er det ikke ensbetydende med, at det går godt. Det er svenske Spotify et godt eksempel på. Selskabet har netop offentliggjort sit seneste kvartalsregnskab, der viser, at der nu er 155 millioner betalende abonnenter og 345 millioner aktive brugere hver måned. Stigninger på henholdsvis 24 og 27 procent i forhold til samme periode sidste år.
Trods flere abonnenter formår Spotify ikke at tjene penge nok på dem. Tjenesten tjener i gennemsnit 31,6 kroner per abonnement, hvilket er 8 procent mindre end sidste år. Det skyldes primært lavere abonnementspriser på markeder som Rusland og Indien, ligesom det har kostet at lokke nye kunder ombord med abonnementstilbud.
Til gengæld tjener tjenesten flere penge på reklamer. Reklamerne stod for 13 procent af omsætningen – normalt ligger det tal under 10 procent.
Men Spotify meddeler fortsat underskud; denne gang på 930 millioner kroner. Det er dog en del mindre end sidste år, hvor tabet var på 1,55 milliarder kroner.
I øvrigt har Spotify flest betalande abonnenter i Europa, der leverer 40 procent af abonnenterne. Nord- og Sydamerika leverer henholdsvis 29 og 21 procent, mens resten af verden er fordelt på de sidste 11 procent.
I Sverige har tjenesten varslet prisstigninger; et Premium-abonnement stiger med 10 kroner til 109 kroner, mens et familieabonnement stiger med 20 kroner til 189 kroner om måneden. Der er endnu meldt ud om prisstigninger herhjemme, men det vil være realistisk at tro, at de kommer.
Hele kvartalsraspporten kan læses her (åbner i nyt vindue).