Musiktjenesten Spotify undersøger i disse uger en ny type annoncer, nemlig stemmeaktiverede reklamer der skal køre mellem musiknumrene. Tanken er, at vi potentielle kunder skal kunne reagere på reklamerne selv om vores hænder er optaget af andre ting – eksempelvis på løbebåndet eller i bilen. Testen kører i udvalgte områder i USA.
I første omgang reagerer reklamerne udelukkende på kommandoen ”play now”, skriver Variety. Der relameres blandt andet for Unilevers Axa-brand, der sender lytteren til en udvalgt spilleliste, når reklamen aktiveres, og for Spotifys egen podcast Stay Free: The Story of the Clash.
Stemmeaktiverede reklamer kan potentielt være en gave for både annoncører og lytteren. Lydannoncerne kan være sværere at ignorere end de mange bannerannoncer, vi udsættes for, men det kan samtidig være svært at afgøre, om lydannoncerne har fanget lytterens opmærksomhed. Her kan stemmeaktivering gøre en forskel.
Selv om formatet kun forstår en enkelt kommando nu, er der ikke noget til hinder for, at Spotify eller annoncøren kan udvide med f.eks. ”lav bogmærke”, ”send det til mig” eller ”mind mig om det i morgen”. Bliver annoncerne så avancerede, vil traditionelle radioreklamer virke nærmest arkaiske.
De stemmeaktiverede reklamer vil kun fungere, hvis man lytter til den gratis udgave af Spotify og samtidig har givet lov til stemmestyring i indstillingerne.