ElbilerTophistorie

Stående batterier kan booste rækkevidden med 30 procent

Batteriet i elbiler vender helt forkert, mener et engelsk firma, der vil forøge rækkevidden bare ved at ændre konstruktionen.

Der bliver snakket og forsket meget i batterier i disse år, men nu hævder en engelsk firma, at elbilernes rækkevidde kan øges med op til 30 procent, hvis bare bilens struktur ændres. Batteriet skal simpelthen stå oprejst i stedet for at ligge ned.

Det er blevet standard i elbiler, at batteriet ligger integreret langs bunden af bilen, men London-firmaet Page-Roberts mener langt fra, at det er optimalt.

 

– ‘Skatebord’-designet er blevet skabelonen for de fleste elbiler. Men dette resulterer i højere køretøjer med støre aerodynamiske tab og energiforbrug – især på motorveje, siger Freddy Page-Roberts, selskabets administrerende direktør i en pressemeddelelse.

Han mener også, at det vandrette batteri tvinger elbilsproducenterne til at øge akselafstanden for at få plads til batteriet. Det kræver ekstra forstærkninger af sikkerhedsmæssige årsager.

 

batteri
Traditionel ‘skateboard’-konstruktion.

– Den øgede størrelse og vægt det medfører, hæmmer rækkevidden dramatisk. Ved blot at flytte placeringen af batteripakken er vi nået frem til en meget mere effektiv løsning, hævder han videre.

Strategien er ifølge Page-Roberts at placere batteriet lodret inde i bilen. Firmaet har lavet et koncept, hvor batteriet er placeret mellem for- og bagsæderne. Bagsædet er som resultat “vendt om”, så passagerne kigger ud af bagruden.

Virksomhedens beregninger viser, at en elbil med denne konstruktion vil kunne køre op til 30 procent længere end en konventionel elbil med samme batteristørrelse. Konstruktionen betyder, at der kan spares mellem 35-75 kilo alene i sikkerhedsforstærkninger, hævdes det, ligesom den lavere højde sparer yderligere 8-25 kilo.

 

Derudover vil produktionsomkostningerne kunne reduceres med 36 procent, mener Page-Roberts også.

Page-Roberts er nu ikke først ude med oprejste batterier. For omkring ti år siden kørte den elektriske Renault Fleunze Z.E. rundt med netop et sådant. Den var konstrueret så batteriet kunne udskiftes på specielle batterskiftestationer, der blev drevet af firmaet Better Place. Det fungerede dog aldrig optimalt og selskabet lukkede og slukkede sine stationer allerde i 2013.

batteri
Page-Roberts’ bud på en løsning.

 

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.