Når du glæder dig over, at din kommende Tesla Model 3 eller Model Y er sat voldsomt ned i pris, er det ikke kun Tesla, du skal takke. Staten “betaler” nemlig en stor del af Teslas prisnedsættelser, fortæller Finans.dk.
Eksempelvis er Model Y Performance blevet hele 127.000 kroner billigere. Men takket være vores afgiftssystem, står færre afgifter for 67.931 kroner af gildet, mens Tesla selv “kun” taber 59.269 kroner. Det viser beregninger, som FDM har foretaget.
– Meldingen er, at Tesla har sat prisen ned med op mod 131.000 kroner, men det er ikke hele sandheden. Når priserne falder så meget, skyldes det, at nogle af bilmodellerne tidligere betalte en stor registreringsafgift, siger Ilyas Dogru, forbrugerøkonom i FDM, til finans.dk.
Læs også: Elbils-brugtmarkedet satte rekord .
Når de danske afgiftsregler kan komme Tesla så meget til gode, skyldes det den måde, afgiftssystemet er sat sammen på. Der skal eksempelvis ikke betales afgift af elbiler med en prislap på under 450.000 kroner.
Nuv. Pris Førpris Forskel Reel rabat Afgifternes andel Model 3 359.990 465.008 105.018 98.995 6.023 Model 3 LR 419.990 547.872 127.882 90.785 37.097 Model 3 Perf. 469.990 567.072 97.082 52.785 44.297 Model Y 374.990 450.090 75.100 74.671 429 Model Y LR 429.990 561.280 131.290 89.165 42.125 Model Y Perf. 502.896 630.096 127.200 59.269 67.931
(Kilde: FDM) Det gør det også svært for konkurrenterne at følge Teslas eksempel, da mange allerede ligger i prisklassen under 450.000 kroner.
– Afgiftssystemet gør simpelthen, at billigere konkurrenter får sværere ved at skære tilsvarende i deres priser, fordi de selv skal betale hele rabatten, siger Ilyas Dogru.