Bilgiganten Stellantis, der har 14 bilmærker i garagen, oplyser at de har investeret i den amerikanske batteriproducent Lyten. De arbejder (også) på at udvikle et nyt ‘superbatteri’, med en kemi baseret på lithiumsulfat og grafen. Grafen er det tyndeste og stærkeste materiale, der nogensinde er lavet.
I modsætning til de fleste andre elbilbatterier indeholder Lytens batterier hverken nikkel, kobolt eller mangan. De skulle, ifølge Lyten selv, også have dobbelt så høj energitæthed som nutidens batterier.
Stellantis administrerende direktør, Carlos Tavares, siger, at Lytens teknologi kan bidrage til at reducere køretøjets vægt. Hvilket yderligere hjælper til at reducere kulstofemissionerne. Selskabet hævder, at batterierne har et 60 procent lavere CO2-aftryk, sammenlignet med nuværende elbilbatterier.
Stellantis har som mål udelukkende at sælge elektriske biler i Europa fra 2030. Her skal det nye superbatteri altså komme dem til hjælp. Stellantis har blandt andet Peugeot, Citröen, DS, Fiat og Jeep i garagen.
Selskabet planlægger at begynde at implementere Lytens batteriteknologi i sine køretøjer i anden halvdel af årtiet.
Lyten er i øvrigt ikke de eneste, der har kig på grafen som et materiale til batterier. Det australske firma Graphene Manufacturing Group er også godt i gang.
Wikipedia skriver om grafen:
“Grafen er transparant, elektrisk ledende, varmeledende og 200 gange stærkere end stål, hvilket gør at det bliver betegnet som et mirakelmateriale. Opdagelsen af grafen gjorde at Andre Geim og Konstantin Novoselov i 2010 fik Nobelprisen i fysik, da man før kun havde beskæftiget sig med grafen teoretisk, og man ikke mente at det var stabilt.”