Stellantis rykker et skridt nærmere næste generation af elbilbatterier. I samarbejde med amerikanske Factorial Energy har koncernen nemlig valideret en ny type solid-state battericelle, som nu er klar til at blive testet i en demonstrationsflåde allerede næste år.
Den nye batteriteknologi, der bygger på Factorials såkaldte FEST-platform (Factorial Electrolyte System Technology ), adskiller sig fra de nuværende lithium-ion batterier ved at benytte en fast elektrolyt i stedet for flydende. Det giver blandt andet mulighed for højere energitæthed, kortere opladningstider og bedre sikkerhed.
Ifølge Stellantis rummer de nye battericeller en energitæthed på 375 Wh/kg og er blevet testet til at kunne oplades fra 15 til 90 procent på 18 minutter ved stuetemperatur. Derudover fungerer de i temperaturer fra minus 30 til plus 45 grader, hvilket åbner for brug i mange typer klimaer.
Illustration: Stellantis / Factorial Energy. ”Det her gennembrud bringer os tættere på lettere og mere effektive batterier, som i sidste ende kan reducere omkostningerne for vores kunder,” siger Stellantis’ teknologidirektør Ned Curic i en pressemeddelelse .
Den validerede celle har en kapacitet på 77Ah og er testet til mere end 600 opladningscyklusser. Batteriet understøtter også afladningshastigheder op til 4C, hvilket gør det i stand til at levere høj effekt til elbiler med større ydelseskrav.
Factorials administrerende direktør, Siyu Huang, peger på balancen mellem energitæthed, levetid, opladningshastighed og sikkerhed som en vigtig faktor i udviklingen:
”Det er let at optimere én enkelt parameter, men at balancere dem alle i et batteri i bilstørrelse, der er valideret af en bilproducent, er en reel milepæl,” siger hun.
Stellantis og Factorial arbejder ikke kun på celleudviklingen, men også på at optimere den samlede batteripakke og integrationen i køretøjer. Målet er både længere rækkevidde og lavere vægt, hvilket samlet skal gøre elbilerne mere effektive og attraktive.
Samarbejdet blev indledt i 2021, da Stellantis investerede 75 millioner dollars i Factorial Energy. Næste skridt bliver at teste teknologien i praksis, når solid-state batterierne tages i brug i koncernens demonstrationsflåde i 2026. Her skal de bruges til at vurdere batteriernes ydeevne og holdbarhed under virkelige kørselsforhold.