Stellantis og den kinesiske batterigigant CATL planlægger at investere 4,1 milliarder euro (30 milliarder kroner) i en avanceret batterifabrik i Zaragoza, Spanien. Fabrikken, der bliver opført ved siden af Stellantis’ eksisterende bilfabrik, skal begynde produktionen af lithium-jernfosfatbatterier (LFP) i slutningen af 2026.
Med en potentiel kapacitet på op til 50 gigawatt-timer afhænger fabrikkens størrelse og produktionsomfang af efterspørgslen efter elbiler i Europa og fortsat finansiel opbakning fra spanske og europæiske myndigheder. Det skriver parterne i en pressemeddelelse.
Stellantis’ satsning på LFP-batterier, der er både billigere og mere robuste end alternativerne, skal hjælpe med at gøre elbiler mere tilgængelige for forbrugerne og reducere prisspændet mellem elbiler og traditionelle benzinbiler. Projektet er en del af et joint venture mellem Stellantis og CATL, hvor parterne deler ejerskabet ligeligt.
Fabrikken i Spanien er en vigtig del af Stellantis’ strategi om at tilbyde mere prisvenlige og holdbare elbiler, især i B- og C-segmenterne, som omfatter mindre biler, crossovers og SUV’er. Stellantis er i forvejen storinvestor i ACC, en batteriproducent, der også samarbejder med Mercedes og TotalEnergies.
Europa står midt i en udfordrende kamp for at opbygge en stærk batteriindustri og mindske afhængigheden af Kina. Mens CATL allerede driver fabrikker i Tyskland og Ungarn, har flere europæiske batteriprojekter, som den svenske producent Northvolt, lidt nederlag. Northvolt søgte om rekonstruktion i sidste måned, og flere projekter er blevet udskudt eller droppet.
Nyheden kommer bare få dage efter at EU meddelte, at de vil kaste en redningskrans på 22 milliarder kroner efter udviklingen af elbilbatterier i Europa.