Som vi skrev tidligere i dag, vil det være et brud på EU-reglerne, hvis Danmark vælger at forbyde salg af benzin- og dieselbiler i 2030. Men det bekymrer ikke de danske politikere. Både SF’s Karsten Hønge og Ida Auken, der er miljøordfører i Radikale Venstre, vurderer, at en alternativ løsning vil være at skrue afgifterne på nye fossilbiler så højt op, at der de facto bliver tale om et forbud, skriver Ritzau.
Det er den polske EU-kommissær Elzbieta Bienkowska, der i et brev til Folketingets Europaudvalg skriver, at et forbud mod fossilbiler ikke kan lade sig gøre. Det vil kræve en ændring af EU-lovgivningen – og det vil næppe kunne lade sig gøre inden 2030, hvor planen er, et forbudet skal indføres.
-Hvis det ikke skulle kunne lade sig gøre inden 2030, kan vi i Danmark beskatte sorte biler så hårdt, at det i virkeligheden svarer til et forbud, siger Karsten Hønge til Ritzau.
Også Ida Auken er overbevist om, at Danmark finder en løsning:
– Bilindustrien i Europa må læse skriften på væggen. Danmark kommer til at forbyde nysalg af benzin- og dieselbiler på den ene eller anden måde. Det er en vigtig del af klimaløsningen, skriver Ida Auken på Twitter.
Principiel sag
Jens Rohde, der er medlem af Europa-Parlamentet for Radikale Venstre, mener dog at sagen er så principiel og vigtig, at den bør tages til EU-domstolen.
“Den vil jeg være villig til at afprøve ved Domstolen. Traktaten om den Europæiske Fællesskabs Metode (TEUF) beskriver i artikel 114 stk 4 den såkaldte miljøgaranti, hvorved medlemslande kan opretholde eller indføre nationale regler til beskyttelse af miljø og arbejdsmiljø. Det skal ske på videnskabeligt grundlag, hvilket i høj fra er til stede på NOX udledning. Og så må det ikke være en intervention til forskelsbehandling – altså at beskytte egen produktion. Danmark er ikke et bilproducerende land, hvorfor det vil være meget vanskeligt at påstå forskelsbehandling“, skriver Jens Rohde på Facebook.