Kinesiske Nio har indtil videre gået enegang med sin strategi om batteriskifte som et alternativ til lynladning. Men sådan bliver det muligvis ikke ved med at være. Flere bilproducenter viser interesse for løsningen, der blev introduceret allerede for mere end ti år siden med Better Place .
Tidligere i december meddelte kolossen Geely nemlig, at de har indgået et strategisk samarbejde med Nio omkring batteriskifte. Geely ejer mærker som Volvo, Polestar og Zeekr og er altså ikke nogen miniput.
De to virksomheder vil samarbejde om en standard og teknologi til batteriudskiftning samt udvikling af bilmodeller med udskifteligt batteri. Der skal også ske en fælles udbygning og drift af de stationer, hvor skiftet gennemføres.
Nu vil kæmpekoncernen Stellantis med mærker som Fiat, Citroën, Opel og Peugeot også teste batteriudskiftninger. Det skal ske i samarbejde med amerikanske Ample, der udvikler teknologi til formålet. Ample har tidligere indledt samarbejde med danske Fisker, der næste år lover en udgave af Fisker Ocean, hvor batteriet kan byttes.
Læs mere: Fisker Ocean fås med batteriskifte næste år .
På Amples modulstationer vil det være muligt at skifte batteriet i en elbil på fem minutter. Et første forsøg er planlagt til at starte i Madrid næste år med Fiat 500e om testbil. I den spanske hovedstad er der allerede fire stationer fra Ample og yderligere 12 kan findes rundt omkring i San Francisco i USA.
Nio er langt længere fremme. I Kina er der over 2.000 såkaldte Power Swap-stationer og i Sverige er der på kort tid åbnet syv. Senest i Malmö. Herhjemme har Nio åbnet en station til batteriskifte i Slagelse og der er planlagt en yderligere i Brønderslev.
Yderligere 17 stationer er på tegnebrættet. Herunder et kort over placeringerne.