Teleselskabet Oister, der ejes af 3, har ved en fejl lækket knapt en kvart million kunders data. Det drejer sig om numre og adresser på cirka 246.000 kunder, der har haft skjult nummer og/eller adresse. Oplysningerne lå offentligt tilgængelige på 118.dk i knapt en uge, men er nu fjernet igen. Næsten da.
Fejlen blev opdaget af nogle af kunderne selv, der kontaktede Oister, der herefter fik lukket lækket. Oplysningerne lå til offentlig skue på 118.dk mellem fredag den 21. juni og onsdag den 26. juni. De blev herefter fjernet fra 118.dk, men figurerer stadig på Google og andre søgetjenester. Selskabet er i snak med Google for at få fjernet oplysningerne.
– Vi beklager meget over for de berørte kunder. Vores førsteprioritet har selvfølgelig været at skjule de berørte data på ny. Vi har desuden skærpet vores procedurer og implementeret nye foranstaltninger, der skal sikre, at en lignende situation ikke opstår igen. Alle kunder er blevet orienteret, og hændelsen er indberettet til relevante myndigheder, siger Anthony Lim, der er direktør for Oister, i en pressemeddelelse.
Fejlen skete i forbindelse med en en IT-opgradering, oplyses det. På baggrund af hændelsen har Oister “skærpet sin interne kvalitetssikring af adresse- og nummeroplysninger” for at sikre, at en lignende situation ikke kan opstå i fremtiden.
Berørte kunder tilbydes, at de uden omkostninger kan skifte til et nyt skjult nummer. Oister kan kontaktes via en ekstraordinær hotline – telefonnummer 70 31 30 74.