Kinesiske mærker erobrede 11 procent af det europæiske elbilmarked i juni måned. Der blev indregistreret hele 23.000 kinesiske elbiler i juni og det er rekord. Og det er endda uden at tælle biler fra Volvo Cars med. Det fortæller nyhedstjenesten Bloomberg.
Faktisk steg mængden af registrerede kinabiler med 72 procentpoint i forhold til maj måned. Det er mere end dobbelt så meget, som stigningen i de samlede europæiske EV-registreringer for juni.
Årsagen til den pludselige popularitet skal findes i den nye kinatold, som EU har lagt på elbiler, der produceres i Kina. Biler der blev registreret før den 5. juli kunne nemlig sælges videre til kunder uden tillægsafgifter.
Antallet af biler, der importeres fra Kina til Europa (grafik: Bloomberg). Afgifterne varierer alt efter mærke, men kan være på helt op til 37,6 procent. En af de producenter, der rammes af den hårdeste afgift er MG Motors, der er ejet af SAIC Motor, der igen er ejet af den kinesiske stat. Og netop SAIC stod for den største del af importen.
Men omkring 40 procent af de MG4’er, der blev registreret i juni, var selvregistreringer af forhandlere.
– Ikke en særlig sund vækst, siger Gabriel Juhas, produktchef hos Dataforce til nyhedstjenesten.
Herhjemme blev der i juni indregistreret 1.686 elbiler fra Kina, hvilket svarer til knapt 17 procent af det totale antal nyregistrerede elbiler (9.942). Det er dog med både Volvo Cars og Polestar talt med – tages de ud af ligningen, falder det til 704 biler. 7 procent af den samlede mængde.
Læs mere om Kinatolden: