StreamingTophistorie

Streaming gavner lytterne – men knap så meget kunstnerne

Trods stigende abonnementer presser især Spotifys kontroversielle modeller kunstnernes indtjening i bund.

Streaming har revolutioneret måden, vi lytter til musik på – men for kunstnerne bag tonerne er det en langt mindre festlig affære. En ny analyse viser, at musikere nu i gennemsnit kun tjener omkring 22 kroner for hver 1.000 streams – et fald, der bekræfter en nedadgående tendens, som kun ser ud til at forværres år for år.

I 2021 lå gennemsnitsindtjeningen på 26,19 kroner per 1.000 streams. I dag er det tal skrumpet til 22,11 kroner, og selv stigninger i abonnementspriserne hos streamingtjenesterne har ikke været nok til at løfte kunstnernes indtjening.

 

Spotify i skudlinjen

Især Spotify, verdens største musiktjeneste, får kritik for de lave udbetalinger. Ifølge rapporten fra Duetti er Spotifys afregning faldet fra 26,45 kroner i 2021 til blot 22,75 kroner i 2024 – trods en abonnementsstigning fra 9,99 til 11,99 dollars i USA.

Forklaringen skal findes i flere faktorer: mange brugere anvender gratis eller rabatterede abonnementer, og Spotifys globale udbredelse trækker gennemsnitsindtjeningen ned, især i lavprislande. Men særligt ét tiltag vækker opsigt: Spotifys såkaldte Discovery Mode.

 

Programmet giver kunstnere mulighed for at få øget synlighed i Spotifys algoritmer – mod til gengæld at acceptere lavere royalties. I 2021 blev kun 6 procent af streams påvirket af programmet. I 2024 gælder det hele 26 procent. Det betyder, at mere end hver fjerde stream nu udbetales til en lavere sats.

Spotify selv afviser kritikken og kalder rapportens konklusioner “absurde og ubegrundede”. En talsperson udtaler til Digital Music News:

“Ingen streamingtjeneste betaler per stream. Det ville skabe et incitament til at minimere afspilninger. Vi er stolte af at være den tjeneste, der udbetaler mest samlet set – og det er ikke en tilfældighed, men resultatet af en bevidst strategi.”

 

Amazon og Tidal betaler bedst

I modsætning til Spotify viser analysen, at nogle platforme betaler langt bedre. Amazon Music topper listen med 57,95 kroner per 1.000 streams – godt hjulpet af, at musikken ofte er en del af Amazon Prime-pakken. Tidal ligger på andenpladsen med 44,08 kroner, mens Apple Music runder top tre med 40,19 kroner.

YouTube klarer sig også bedre end forventet og betaler i gennemsnit 31,12 kroner. Her skyldes fremgangen, at flere brugere i dag vælger betalte abonnementer frem for reklamebaseret lytning.

Viralt betyder ikke varigt

TikTok, som i dag har stor indflydelse på hvilke sange der går viralt, nævnes også i rapporten. Platformen hævder, at 84 procent af sangene på Billboard Global 200 i 2024 begyndte som TikTok-trends. Men kun 15 procent af disse formår at fastholde høje streamingtal på lang sigt. Med andre ord: en viral bølge er sjældent ensbetydende med langvarig indtjening.

 

TikTok aflønner også kunstnerne anderledes end de andre; TikTok betaler 0,5 dollars – svarende til 3,24 kroner – per 1.000 videoer, der skabes med kunstnernes numre.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.